نصب المان کاروان جاده ابریشم در میدان مینودر قزوین و رونمایی آن همزمان با اجلاس شهرداران جاده ابریشم در ۱۳ شهریورماه سال ۹۵ از اقدامات مهم از سوی شهرداری قزوین بود که بازخوردهای مثبت بسیاری در بین شهروندان و گردشگران داشت، و اکنون این المان بعد از گذشت ۷ ماه همچنان مورد استقبال شهروندان و گردشگران است، که اثری ماندگار از هنرمند برجسته استان قزوین آقای محمدعلی جمالی، مجسمه ساز است. به سراغ محمدعلی جمالی رفتیم تا از روزهای کاری احداث المان کاروان جاده ابریشم بگوئید.
محمدعلی جمالی هنرمند مجسمه ساز، متولد سال ۱۳۵۶ دارای مدرک لیسانس باستان شناسی در رابطه با ورودش به هنر مجسمهسازی میگوید: از سال ۷۷ به دنبال این هنر رفتم و در آن زمان هیچ کس این هنر را در قزوین به کسی آموزش نمیداد و من خودم در آن زمان که دبیرستانی بودم ۵ صبح از قزوین به سمت لالجین همدان با اتوبوس حرکت می کردم تا در کارگاههای مجسمهسازی شرکت کنم.
هنر مجسمهسازی را با تمام سختیها و بدون استاد یاد گرفتم
وی ادامه می دهد: در این کارگاه که باید خیلی تلاش می کردیم تا استادان را راضی کنیم تا فقط در این کارگاه حضور پیدا کنم و هیچ سووالی از اساتید نپرسیم و فقط نگاه کنیم، و من بدون پرسیدن سووالی فقط به دست و نحوه کار اساتید نگاه میکردم تا یاد بگیریم، آن زمان دوربین فیلمبرداری به آن صورت نبود و باید به ذهن خود نحوه کار را می سپردم و دوباره ۸ شب به قزوین بر میگشتم و شب را در خانه تمرین می کردم و مجدد دوباره صبح به لارجین همدان می رفتم تا این هنر را بیاموزم و این هنر را با تمام سختیها و بدون استاد یاد گرفتم.
وی از علاقه شخصی خود به این هنر می گوید: من به این هنر بیاندازه علاقه داشتم و کسی من را تشویق نکرد به این هنر سوق بیاورم بلکه علاقه شخصی خودم بود، پدر من در آن زمان مغازه داشت و من باید در مغازه وایمیستادم تا کار کنم بعد به محض اینکه برادرم سربازیش تمام شد، برادرم در مغازه کار کرد و من بدون معطلی رفتم دنبال این هنر وگرنه زودتر از اینها به سمت این هنر می رفتم.
این هنرمند توضیح می دهد: اولین کار جدی من در این هنر در دوران دانشجویی بود که توانستم چندین نمایشگاه برپا کنم اما اولین کار جدی من در سال ۸۱ بود که فکر میکنم در سازمان صنایع دستی استان قزوین آموزش می دادم و برای اولین بار در قزوین کار آموزش سفال و مجسمه را شروع کردم.
وی اضافه می کند: در این راه هیچ استادی نداشتیم فقط در یک مدت کوتاهی طراحی را پیش آقای قنادی مجسمه ساز گذراندم و آقای قنادی در یک دورهای قزوین بودند که آموزش طراحی داشتند و اکنون در شهر تبریز هستند.
جمالی می گوید: اولین کار جدی من که همه آن را دیدند کار صورت نقش برجسته بود که در سال ۸۲ تابلو نقش برجسته چوگان برای سفره خانه هزار دستان کار کردم. قبل از این کار میکردم اما در نمایشگاه بود و طوری نبود که همه ببینند.
اولین و بهترین کاری که به دلم نشست احداث المان کاروان جاده ابریشم بود
وی تاکید میکند: اولین و بهترین کاری که به دلم نشسته و کاری ماندگار شده است احداث المان کاروان جاده ابریشم در میدان مینودر قزوین است که به آن همیشه افتخار میکنم و بعد از آن کاری که واقعا دوستش دارم مجسمه مادر است.
این هنرمند در رابطه با المان کاروان جاده ابریشم در میدان مینودر قزوین میگوید: اولین کاری که به دلم نشست و از آن راضی هستم المان کاروان جاده ابریشم در میدان مینودر قزوین بود که تاکنون نتوانستم از آن ایرادی بعد از پایان کار بگیرم.
احداث المان کاروان جاده ابریشم از اهمیت بالایی برخوردار بود
وی درباره این المان توضیح میدهد: پیشنهاد احداث المان جاده ابریشم توسط شهردار قزوین به من داده شد و چون شهرداری قزوین می خواست این المان را همزمان با برگزاری اجلاس جاده ابریشم در شهر قزوین با حضور مسوولان کشوری و استانی و مهمانان خارجی رونمایی کند، احداث این المان از اهمیت بالایی برخوردار بود و در همان زمانی که پیشنهاد این کار به من داده شد می دانستم که این اثر، اثر ماندگاری خواهد بود و احداث این المان بدون هیچ نقصی یکی از آرزوهای من بود که اجرا شد.
چیدمان المان کاروان جاده ابریشم پیچیدگی زیادی داشت
این هنرمند درباره مدت زمان احداث این المان می گوید: احداث این المان به همراه ۲ نفر از شاگردای من به صورت شبانه روز ۷ ماه طول کشید و احداث این المان سختیهای بسیار زیادی داشت چراکه من تاکنون تجربه چنین کار بزرگی را نداشتم و این کار چیدمان پیچیدگی زیادی داشت.
وی ادامه می دهد: قبل از احداث این المان، تحقیقات بسیاری از سوی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین صورت گرفته بود، حتی درباره نژاد شترها چند ماه تحقیق صورت گرفته بود که چه نوع شتری باید در المان جاده ابریشم باشد و حتی درباره تعداد، اندازه شترها و حتی لباس های آدم این کاروان تحقیق صورت گرفته بود و لباسهای افراد این کاروان با توجه به اینکه قزوین پایتخت دوره صفوی بود لباسهای دوران صفویه انتخاب شده بود.
جمالی بیان می کند: اندازه و ابعاد شترها هم حدود ۳۰درصد بزرگتر از اندازه طبیعی ساخته شده است چون میدان مینودر قزوین میدان بزرگی بود باید اندازه ها با اندازه میدان تناسب داشته باشد و این المان در مقیاس ۱٫۲۵ دارای ۹ شتر، ۲ ساربان و یک تاجر است؛ بار شترها شامل قالیچه های ابریشم، ادویه جات و نمونه های تمثیلی دیگر از آنچه در تاریخ خوانده ایم می باشد.
وی می گوید: خیلی وقتها در زمان اجرای کار ناامید می شدیم که نتوانیم این کار را به موقع و صحیح انجام بدهیم و فقط عشق به این کار بود که ما را سرپا نگه داشت تا کار کنیم، چون کار خیلی کار پیچیدهای بود و اولین تجربه من تو این ابعاد کاری و کار ساخت حیوانات بود و من فیگورهای انسانی را کار کرده بودم اما در رابطه با حیوانات کار نکروه بودم و کار این شترها بسیار سخت بود و در ساخت این مجسمه از بهترین متریالها برای قالب گیری استفاده شده بود.
استقبال بینظیر شهروندان و گردشگران از المان کاروان جاده ابریشم
وی درباره بازخورد احداث این المان در بین شهروندان و گردشگران میگوید: استقبال بی نظیر شهروندان و گردشگران از این المان و عکس ها و اظهاراتی که در فضاهای مجازی درباره این المان منتشر شد نشان می دهد که این المان بازخورد مثبتی داشته است و همه از این المان راضی بودند و این برای من بسیار خردسند بوده است و برای من باعث افتخار است که این المان در یک مراسم بین المللی در قزوین رونمایی شد و در بین رسانههای مجازی و مکتوب بازخورد خوبی داشت و بهترین احساس من از احداث این المان، رضایت شهروندان و گردشگران است.
از شهردار قزوین و سازمان زیباسازی شهرداری قزوین بابت همراهی متشکرم
جمالی ادامه می دهد: باید از شهردار قزوین و مدیرعامل و کارکنان سازمان زیباسازی تشکر کرد در همه روزهای این احداث همراه من بودند و به من روحیه دادند تا اثر ماندگاری را در شهر قزوین احداث کنم.
شهرداری قزوین در ساخت المان کاروان جاده ابریشم تمام وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است
وی اظهار می کند: شهرداری قزوین در ساخت این المان تمام وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است و بعد از این باید خود مردم مراقب باشند تا این اثر ماندگار برای شهر قزوین محفوظ بماند و این اثر هنری را حفظ و نگه داری کنند.
مردم باید در کنار شهرداری قزوین تلاش کنند تا به المان کاروان جاده ابریشم آسیبی وارد نشود
وی ادامه می دهد: این اثر هنری به همت شهرداری قزوین احداث شده و مردم هم باید در کنار شهرداری قزوین تلاش کنند تا به این اثر آسیبی وارد نشود و این را هم درنظر بگیرند وقتی خدشه ای به اثر هنری وارد می شود به همان اندازه هنرمند هم آسیب میبیند.
این هنرمند می گوید: این اثر هنری و ماندگار متعلق به خود مردم است و باید مردم خودشان مراقب این اثر باشند چراکه با هزینه خودشان این المان ساخته شده است و این المان از معدود المان های است که در دسترس مردم است یعنی به راحتی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.
روند زیباسازی شهر با حضور هنرمندان ادامه پیدا کند
جمالی بیان می کند: انتظاری از مسوولان ندارم اما امیدوارم این روند زیباسازی شهر با حضور هنرمندان ادامه پیدا کند.
رونق گردشگری با اثرهای جذاب هنرمندان در شهر قزوین
وی اظهار می کند: اگر ما به کشورهای مثل ایتالیا، فرانسه و تمام کشورهای که بیشترین گردشگر و توریست را دارند نگاه بکنیم میبینیم که تمام شهرها توسط هنرمندان جذاب شده است که رونق گردشگری دارند و بسیار خوب و ارزشمند است که این اتفاق در قزوین در حال افتادن است و نمونه بسیار خوب آن المان کاروان جاده ابریشم در ورودی شهر است.
وی ادامه می دهد: عکس گرفتن مسافران نوروزی و هنرمندان با این المان و بازخورد آن در فضاهای مجازی نشان می دهد که این المان باعث جذب گردشگران بسیاری به خصوص در قزوین شده است.
وی برگزاری نمایشگاه فرهنگ ایران در آذربایجان، نمایشگاه فرهنگ ایران در کشور قرقیزستان توسط شهرداری قزوین در سال ۸۸، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در کردستان عراق و نمایشگاه های شخصی در کشور دبی و نمایشگاه خلیج فارس در کشور انگلیس شهرلندن، دانشگاه وست مینستر را از فعالیت های خود عنوان و بیان می کند: کارهای شاخص من در قزوین المان “فکر زیبا”، ” قزوین شهر مینودری” ، “قزوین پایتخت خوشنویسی ایران” و “دیوار کتاب” است.
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد