جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
آمادگی تجهیزات و امکانات برای مواجهه با زلزله تهران/ مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است
معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که مجموعه شهرداری برای آمادگی نسبت به مقابله با زلزله تهران به کمک جمعیت ...
معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که مجموعه شهرداری برای آمادگی نسبت به مقابله با زلزله تهران به کمک جمعیت هلال احمر بشتابد، گفت: مسئولیت و مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است و اگر قرار باشد پایگاهی از سوی جمعیت هلال احمر نصب شود، شهرداری در برخی مواقع اجازه چنین اقدامی را به جمعیت هلال احمر نمی‌دهد.

یوسف صنایعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در تشریح اقدامات و برنامه‌های جمعیت هلال احمر، افزود: یکی از اهداف جمعیت تعامل فی مابین با نمایندگان است زیرا برخی از برنامه‌های ما از طریق تعامل با نمایندگان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری، آمادگی و پاسخگویی یعنی مقابله و بازتوانی از رسالت‌های جمعیت هلال احمر است، ادامه داد: توجه به بحث پیشگیری می توان آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث در جامعه پدید آورد و آموزش به مردم برای رویارویی با حوادث می‌تواند برای جامعه اثربخش واقع شود.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، با تاکید بر ضرورت تزریق فرهنگ آمادگی  برای مقابله با حوادث در جامعه، ‌تاکید کرد:‌ در همه حوادث قبل از مراجعه امدادگران،  خانواده افراد می توانند خود امدادی به فرد حادثه دیده را شروع کنند که برای رسیدن به این هدف اقدامات زیادی در بخش‌های روستایی یا شهرستان‌ها در تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش یا ورزش و جوانان انجام شده است.

صنایعی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تاکید ایشان به حضور دائم و پرتحرک جمعیت هلال احمر، افزود:‌ بدون‌شک ضروری است تا جمعیت هلال احمر با حضور دائم در حوادث درصدد ارتقای خود برآید و پاسخگوی مقابله با حوادث باشد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان وقوع حادثه وظیفه اصلی جمعیت هلال احمر ارائه خدمات امداد و نجات به حادثه دیدگان سوانح طبیعی از قبیل سیل و زلزله است، گفت: نجات و ارائه خدمات اولیه و همچنین ایجاد اسکان اضطراری به مدت یک تا سه ماه نیز جزو وظایف تعریف شده جمعیت هلال احمر به شمار می‌رود.

جمعیت هلال احمر در زمان زلزله آذربایجان یک‌سال در منطقه مستقر شد

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، افزود: با وجود آنکه بر اساس قانون جمعیت هلال احمر باید بین یک تا سه ماه در محل حادثه بمانند اما با توجه به وسعت و زمان حادثه ممکن است این ماندگاری افزایش یابد؛ به عنوان مثال جمعیت هلال احمر در زمان زلزله آذربایجان یک‌سال در آن مکان مستقر شد زیرا به دلیل سرمای شدید امکان ساخت و ساز وجود نداشت.

وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر در این زمان سه ماهه باید فضای آموزش را فراهم کرده و زیر ساخت‌های زندگی معمولی را برای حادثه‌دیدگان فراهم آورد همچنین با بازتوانی حادثه‌دیدگان و بازگشت آنها به زندگی کمک کند.

صنایعی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر از سال ۶۲ تغییرنام داد، یادآور شد: در گذشته جمعیت هلال احمر با نام جمعیت شیر و خورشید صلح فعالیت می‌کرد و در سال ۶۲ که شاهد تبلور اعتقادی مردم از سوی نمایندگان مجلس بودیم  نام از شیر و خورشید به هلال احمر تغییر کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، تصریح کرد: از سال ۶۷ اولین قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر در ۲۶ ماده مصوب مجلس شد.

وی درباره ارتباط جمعیت هلال احمر با مجلس، گفت: شاید سازمان هلال احمر جزو معدود نهادهایی باشد که با پارلمان ارتباط دارد و باید به این نکته اذعان داشت که ارتباط با پارلمان نقطه قوت جمعیت هلال احمر است و در تعامل با مجلس و نمایندگان آثار مفیدی برای جمعیت هلال احمر از نظر ارتقای تجهیزات اثربخش بوده است.

صنایعی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر دارای چهار سازمان عملیاتی است، ادامه داد: امداد و نجات، جوانان، داوطلبان و تدارکات پزشکی از سازمان‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر است.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، یادآور شد: سازمان امداد و نجات همواره در زمان حادثه ظهور و بروز می‌کند، سازمان جوانان نیز قبل از حادثه وظایف سنگینی بر عهده دارد، سازمان داوطلبان نیز افراد داوطلب را مدیریت و آماده کرده تا در صورت لزوم خدمات خود را ارائه دهند.

وی به اقدامات سازمان تدارکات پزشکی اشاره کرد و افزود: سازمان تدارکات پزشکی از سال ۳۴ تشکیل شد و در ابتدا با عنوان سازمان تدارکات درمانی شناخته می‌شد؛ در آن زمان وظیفه‌اش تجهیز مراکز درمانی، آموزشی و بهداشتی از نظر دارو و تجهیزات بود.

صنایعی ادامه داد: این سازمان بعد از انقلاب با قدرت شروع به کار کرد و در سال ۷۳ سازمان تدارکات درمانی با  مرکز فوریت‌های درمانی پزشکی جمعیت هلال احمر ادغام شد.

۷۰۰ پایگاه ثابت و غیرثابت جمعیت هلال احمر در شعب شهرستان‌های کشور

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، افزود: امروزه امکانات زیادی در سازمان امداد وجود دارد به گونه‌ای که اکنون بیش از ۷۰۰ پایگاه ثابت و غیرثابت در شعب شهرستان‌های کشور ایجاد کردیم که در کنار آنها نیز از انبارهای امدادی نیز برخورداریم.

وی درباره گستردگی فعالیت امداد و نجات در جاده‌ها یادآور شد: علاوه بر رسیدگی در شهرها، باید حوادث جاده‌ای نیز مشمول ارایه خدمات شود، بر این اساس با توجه به حضور مستمر نیروهای هلال احمر، تعداد نفراتی که در جاده‌ها گسترده هستند در زمان وقوع حادثه حضور می‌یابند.

صنایعی به حضور پایگاه‌های هوایی در استان‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب در پایگاه‌های هوایی یک الی دو هلی‌کوپتر بیشتر وجود نداشت که این تعداد به ۵ فروند افزایش پیدا کرد بعد از آنکه ارتباطات با مجلس افزایش یافت توانستیم با حمایت نمایندگان و دولت از بودجه‌ها استفاده کنیم و اکنون در ۱۳ استان کشور از  ۱۷ فروند هلی‌کوپتر برخورداریم.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، ادامه داد: امسال نیز در نظر داریم با توجه به عنایت رئیس مجلس و نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث ارتقای این پایگاه‌ها از ۱۳ استان به ۳۱ استان بپردازیم که بدین ترتیب ۵ هزار میلیارد ریال یعنی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید هلی‌کوپتر نیز مورد تصویب قرار گرفت.

وی درباره رسانه‌ای کردن اقدامات سازمان هلال احمر، یادآور شد: جمعیت هلال احمر در گمنامی کار می‌کند و به تصویر کشیدن اقدامات انجام شده از سوی این سازمان با توجه به گستردگی کار، بسیار  سخت و مشکل است.

شهرداری به کمک مقابله با زلزله تهران بشتابد

صنایعی در ادامه صحبت های خود به بحث زلزله تهران پرداخت و یادآور شد: با توجه به اهمیت این مهم،‌ جمعیت تهران اکنون روی نقشه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند و انتظار ما این است که مجموعه شهرداری نیز به کمک ما بشتابد.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، یادآور شد: بدون‌شک مسئولیت و مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است؛ جمعیت هلال احمر از ۹۰ سال گذشته دارای تجربیات بسیاری است اما اکنون اگر قرار باشد یک پایگاهی از سوی جمعیت هلال احمر نصب شود، شهرداری اعلام مسئولیت می‌کند و در برخی مواقع اجازه چنین اقدامی را به جمعیت هلال احمر نمی‌دهد.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، درباره فعالیت سازمان مدیرت بحران، تاکید کرد: سازمان مدیریت بحران نیزدارای پیشرفته‌ترین قوانین است اما متاسفانه به ۳۰ درصد این قانون عمل می‌شود.

وی تصریح کرد:  جمعیت هلال احمر همیشه آمادگی حضور در حادثه و خدمت‌رسانی را دارد اما به طور حتم در تمامی مانورها، سازمان‌ها باید برای خود برنامه داشته باشد تا با هماهنگی سازمان مدیریت بحران اقدامات کاربردی در زمان وقوع حادثه به کار گرفته شود.

صنایعی یادآور شد: در تهران شهرداری مدیریت زلزله تهران را بر عهده دارد و با توجه به عظیم بودن این زلزله و اینکه ممکن است درساعات اولیه وقوع این رخداد، تمام شهر قفل شود بنابراین لازم است تا آمادگی‌های لازم به خانواده‌ها داده شود.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال احمر، افزود: اکنون استان‌های معین برای کمک به زلزله تهران شناسایی شده اند که این نشان‌دهنده آن است برنامه‌ریزی خوبی در راستای احتمال وقوع زلزله تهران انجام شده به گونه‌ای که گروه‌ها، امکانات و تجهیزات نیز مشخص شده است.

وی یادآور شد: اکنون جمعیت هلال احمر بحران مالی ندارد اما ممکن است برای خرید انبارهای اطراف شهر تهران با این بحران مواجه شود.

صنایعی با بیان اینکه در زمان وقوع هر حادثه‌ای باید تمامی سازمان‌ها و نهادها به کمک جمعیت هلال بشتابند، تاکید کرد:‌ بر اساس ماده ۵ قانون اساسنامه، قبل حادثه و بعد از آن باید تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای تحقق اهداف جمعیت هلال احمر تلاش خود را به کار گیرند که اکنون ما در صدد هستیم این قانون را شفاف کرده و حتی سازمان صدا و سیما را در این قانون ذکر کنیم تا به عنوان یک نهاد کمک‌ رسان بیش از گذشته نقش داشته باشد./

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس