جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۳
تعیین میزان اعتبار کارت بلیت‌های یکساله متناسب با مصرف شهروندان
معاون شهردار تهران تاکيد کرد: کارت بليت‌هاي يکساله 2 تا 3برابر کارت بليت‌هاي مبلغ‌دار، براي شهرونداني که بيش از حد در تردد روزانه با مترو هستند مقرون به صرفه است. سيدجعفر ...

معاون شهردار تهران تاکید کرد: کارت بلیت‌های یکساله ۲ تا ۳برابر کارت بلیت‌های مبلغ‌دار، برای شهروندانی که بیش از حد در تردد روزانه با مترو هستند مقرون به صرفه است.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در پاسخ به این سوال که برتری کارت بلیت‌های یکساله با اعتبار محدود برای شهروندان چیست گفت: میانگین متوسط سفرهای مردم را داریم و اعتبار اولیه کارت بلیت‌های یکساله متناسب با میانگین سفرهای شهروندان پیش بینی شده است. این در حالیست که افزایش سفرهای شهروندان نیز در این اعتبارات لحاظ شده که اعتبار مصرفی کارت است.

وی با بیان اینکه کارت بلیت‌های یکساله ۲ تا ۳ برابر کارت بلیت‌های مبلغ دار، برای شهروندانی که برای تردد روزانه از مترو استفاده می‌کنند، مقرون به صرفه است، تاکید کرد: کارت بلیت‌های یکساله به مفهوم این نیست که به تعداد هر بار استفاده کاربران که البته به صورت استفاده غیر متعارف باشد، کارایی داشته باشند. دلیل آن هم این است که لازم است تا استفاده از این کارت‌های یک ساله حتما سیستم نظام کنترلی داشته باشد. به عنوان مثال وقتی کارتی ۲۰۰ بار در یک روز کشیده می‌شود معنایی بجز سو‌ءاستفاده عده‌ای سودجو از کارت بلیت‌های یکساله ندارد.از این رو تلاش کردیم تا با بکارگیری سیستم جدید راه این سوءاستفاده را ببندیم.

معاون شهردار تهران همچنین اظهار کرد: شهرداری تهران به ازای هر سفر مبلغی را از محل کارت بلیت‌ها به بخش خصوصی پرداخت می‌کند که این مبلغ در هر خط متفاوت است. ما یارانه‌های سنگینی را در خصوص کارت بلیت‌های یکساله پرداخت می‌کنیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم بدون محدودیت از این کارت‌ها در روز استفاده شود .

به گفته تشکری‌هاشمی از دو سال گذشته که کارت بلیت‌های یکساله فعال شدند به یکباره سود‌جویی در این بخش افزایش یافت. به طوری که شاهد بودیم برخی افراد با در دست داشتن این کارت‌ها زمینه‌ سود‌جویی را فراهم می‌کردند .به عنوان مثال یک نفر در طول یک روز نمی‌تواند ۶۰ بار از مترو و یا اتوبوس استفاده کند . این در حالیست که مرکز اطلاعات ما این قبیل اتفاقات را در سال‌های گذشته به ثبت رسانده است که این بار مالی بسیاری را به شهرداری تحمیل کرده و حقوق دیگر شهروندان را هم پایمال کرده است.

وی تاکید کرد: کارت بلیت‌های اعتباری یکساله متناسب با ترددهای منطقی شهروندان پیش‌بینی شده است و با سیستمی که لحاظ شده راه سوءاستفاده از این کارت‌های اعتباری یکساله مسدود شده است. ضمن اینکه با روش جدید این قابلیت درنظر گرفته شده که متخلفان شناخته شده و با آنها برخورد قضایی می‌شود.

تشکری‌هاشمی در ادامه تصریح کرد: تمامی متقاضیان دریافت کارت بلیت مدت دار باید درسامانه شهرداری تهران و پورتال خرید کارت‌های الکترونیک مدت‌دار ثبت نام کنند که اسکن عکس پرسنلی و کارت ملی از الزامات ثبت‌نام بوده است .

به گفته وی دیجیتالی بودن این کارت‌ها و اینکه با عکس شخص صادر خواهند شد تنها به منظور جلوگیری از تخلفات صورت گرفته و سوءاستفاده‌های کاربران متخلف در سال‌های گذشته است. بنا بر مصوبه شورای شهر تهران در تاریخ چهارم اسفندماه سال ۹۲ ، شهرداری تهران مجاز است کارت ویژه‌ای برای دانش‌آموزان و دانشجویان با تخفیف ۵۰ درصدی و نیز کارت ویژه دیگری برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که آن هم با تخفیف ۵۰ درصدی است در نظر گیرد که تاکنون ارائه این تخفیف به گروه‌های اشاره شده لحاظ نشده است.

معاون شهردار تهران پاسخ به اینکه در ارتباط با افرادی که ثبت‌نام کرده و مشمول تخفیف می‌شدند اما این تخفیف برای آنها در پورتال ثبت‌نام کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو لحاظ نشده است چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد، اظهار کرد: طبیعتا افرادی که از قبل پول کامل پرداخت کرده‌اند، در حالی که مشمول تخفیف می‌شدند پولشان به آنها بازگردانده می‌شود و یا اینکه کارت آنها ابطال و کارت تخفیف دار برای آنها صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی واحد تخصصی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به دنبال شناسایی، پرونده‌دار کردن افراد و ارائه تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای آنها هستیم.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه برای تمامی گروه‌های لحاظ شده در مصوبه شورای شهر تهران از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی تخفیف‌های مورد نظر پیش‌بینی شده است، گفت: باید در این رابطه هماهنگی‌های لازم با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شود تا شناسایی افراد محرز گردد. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه مصوبه شورای شهر به طور دقیق به مرحله اجرا درخواهد آمد، خاطرنشان کرد:‌ باید سازوکارهای لازم در نظر گرفته شود تا از رفت و آمدهای غیر ضروری جلوگیری شود. به همین دلیل کسانی که در این حد فاصل زمانی خرید کارت برایشان ضروری بوده و کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو را تهیه کردند متناسب با تخفیف لحاظ شده در مصوبه شورای شهر تهران یا کارتشان اصلاح می‌شود یا پولشان بازگردانده می‌شود و یا کارت جدید برای آنها صادر خواهد شد.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: در مواردی که ارائه تخفیف پیش‌بینی شده است باید به منظور شناسایی، معرفی، تخصیص و واگذاری کارت‌های الکترونیکی
مدت دار مترو به افراد سازوکارهای اجرایی در نظر گرفته شود که قطعا این کار به مرحله اجرا درخواهد آمد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران: با اشاره به اینکه سوبسید در نظر گرفته شده به منظور ارائه تخفیف در صدور کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو سوبسید سنگینی است که شهرداری آن را پرداخت خواهد کرد، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم بدون آشنایی و وجود اطلاعات نسبت به افراد به منظور صدور این کارت‌ها اقدام کنیم .بنابراین مکانیزم‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا طی روزهای آینده روش و شیوه ثبت‌نام افراد اعلام شود.

امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس