جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
1182992
تصویب کلیات بودجه ۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومانی شهرداری مشهد

تصویب بودجه ۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومانی شهرداری مشهد برای سال ۹۳ و در پی آن اجازه افزایش بهای استفاده از خدمات اتوبوسرانی تا سقف ۱۵۰ تومان و نصب پل های عابر پیاده از جمله بحث های داغ هجدهمین جلسه علنی شورای چهارم شهر مشهد در سال ۹۲ بود. به گزارش خراسان در ابتدای این جلسه که روز گذشته در تالار شورای شهر مشهد برگزار شد نظریه کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون های تخصصی شورا در زمینه لایحه شهرداری درخصوص بودجه سال ۹۳ شهرداری و سازمان ها و شرکت های وابسته مطرح شد و مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

بودجه ۹۳ در ۳ بخش و ۳۰ تبصره

مهندس محسن انتظاری هروی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور اداری شورای شهر با بیان این که بودجه ۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومانی شهرداری مشهد در سال ۹۳ دارای ۳ بخش و ۳۰ تبصره است افزود: در این بودجه درآمدهای نقدی، غیرنقدی، کمک دولت و مازاد سازمان ها بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.وی گفت: بخش دوم بودجه منابع حاصل از سرمایه گذاری، فروش دارایی های سرمایه ای، جذب اوراق مشارکت و صکوک، سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی و … است که مبلغی بالغ بر ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.وی تصریح کرد: بخش سوم بودجه سال ۹۳ شامل بودجه سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری مشهد است که پس از کسر ارقام تکراری از لحاظ منابع بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.در ادامه و پس از قرائت متن لایحه بودجه سال ۹۳ شهرداری مشهد دکتر غلامحسین صاحبی عضو کمیسیون مناطق کم برخوردار مشهد با گلایه از بی توجهی به حاشیه شهر در بودجه ۹۳ گفت: نسبت به حاشیه شهر دغدغه دارم زیرا در این بودجه توجهی به رفع مشکلات حاشیه شهر و تبصره ای ویژه وجود ندارد.در این میان چند نفر از اعضای شهر یادآور شدند که در متن لایحه به مناطق حاشیه شهر نیز توجه شده است.«قدیری طرقی» رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر دومین عضو شورای شهر بود که از بی توجهی به بحث حمل و نقل و ترافیک در بودجه ۹۳ گلایه و با بیان این که باید مهری با عنوان مظلومیت بسازید و بر پیشانی من بزنید، افزود: براساس بودجه سال ۹۳، ۷۲۵ میلیارد تومان برای معاونت حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده که ۳۳۰ میلیارد تومان آن تعهدات دولت است.وی گفت: بروید و ببینید چند درصد تعهدات و کمک های دولتی در چند سال اخیر تحقق پیدا کرده است، پس به همین دلیل بودجه اختصاص داده شده به بخش حمل و نقل را باید ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب آورد.

 

ترافیک در مشهد کولاک کرده است

وی با اشاره به مشکلات ترافیکی و حمل و نقل شهر مشهد اضافه کرد: ما در شهری زندگی می کنیم که بحث ترافیک کولاک کرده است و با کمبود شدید پارکینگ مواجه هستیم این در حالی است که تمام بودجه های مربوط به احداث پارکینگ جذب نشده است که امسال باید تمام این بودجه جذب شود.«سیدصولت مرتضوی» شهردار مشهد نیز با تشکر از دلسوزی شورای شهر گفت: در ماده واحده بودجه، مجموعه درآمدهای شهرداری در سال ۹۳ را تایید کرده اید و اگر بخواهید دوباره آن را تغییر بدهید نظام بودجه ریزی به هم می خورد.وی تصریح کرد: به همین دلیل اگر پیشنهادی دارید اعلام کنید که از کدام منبع درآمدی کسر و به جای دیگر اضافه شود البته نه به صورتی که مبلغ تبصره ها از کل مبلغ بودجه شهرداری بالاتر برود.«خلیل موحدی» عضو دیگر شورا با اشاره به اظهارات «قدیری طرقی» مبنی بر جذب اعتبار برای احداث پارکینگ های عمومی در شهر گفت: هزینه های شهر را نباید به سوی پارکینگ سازی در شهر ببریم، زیرا شهروندان باید خودشان به این کار اقدام کنند.«سیدعبدالکریم جوادی» نیز با ورود به بحث و در پاسخ به «موحدی» اظهار داشت: آیا فردی که به بیمارستان مراجعه می کند باید به همراه خود پارکینگ ببرد؟ وی افزود: از محل جرایم و عوارض نداشتن پارکینگ باید اقدام به احداث پارکینگ های عمومی کنیم در حال حاضر وضعیت پارکینگ در شهر به گونه ای است که اگر فردی بخواهد برای انجام کاری به اداره های مشهد مراجعه کند باید مدت زمان زیادی به دنبال پارکینگ بگردد اما «نخعی راد» عضو دیگر شورا مدعی شد شهرداری نباید برابر مبالغ جرایم و عوارض حذف پارکینگ در شهر پارکینگ احداث کند شاید روزی جرایم و عوارض مربوط به پارکینگ وجود نداشت.

 

۴۳ میلیارد تومان برای پارکینگ سازی

«محمدمهدی برادران» معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد در این باره گفت: درآمد شهرداری در حوزه عوارض حذف پارکینگ در ۹ ماهه سال ۹۲، ۱۶٫۵ میلیارد تومان بوده است که این مبلغ را برای سال ۹۳، ۴۳ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم و تکلیف قانونی خود در احداث پارکینگ را از این محل انجام خواهیم داد.«قدیری طرقی» در ادامه با بیان این که سال قبل نیز مبالغی برای احداث پارکینگ از محل عوارض حذف پارکینگ در بودجه منظور شده بود که جذب نشد افزود: به همین دلیل، تبصره ای را مبنی بر این که درآمد حاصل از عوارض پارکینگ باید به صورت کامل در ردیف احداث و تملک پارکینگ، با نظارت و تأیید کمیسیون حمل و نقل و ترافیک هزینه شود به همراه ۸ تبصره دیگر مربوط به حمل و نقل و ترافیک به صحن علنی آورده ایم.«غلامرضا بصیری پور» در مخالفت با ارائه ۹ تبصره کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اظهار داشت: بودجه سال ۹۳ شهرداری مشهد با ۳۰ تبصره در جلسه غیرعلنی اما، رسمی شورای شهر با حضور اکثر اعضا به رأی گذاشته و تصویب شد و دیگر نمی شود دوباره تبصره هایی را به آن اضافه کرد.

 

شهردار: کاری نکنید خط ۲ دوباره تعطیل شود

در ادامه شهردار مشهد با اشاره به تبصره ۵ ارائه شده از سوی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مبنی بر اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از سر جمع اعتبارات حمل و نقل ریلی خط ۲ قطار شهری مشهد اظهار داشت: از بودجه قطار شهری به خصوص خط ۲ کسر نکنید و کاری نکنید خط ۲ قطار شهری دوباره با تأخیر روبه رو شود.

وی افزود: شما اجازه دادید که با هماهنگی شورا، شهرداری برای سال ۹۳ پروژه هایی تعریف کند، پس اجازه بدهید در آن زمان به بحث پارکینگ و دیگر بحث ها توجه کنیم. ما به بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اضافه کرده ایم که اگر محقق شد به بودجه حمل و نقل اضافه کنید نه این که از بودجه های دیگر پروژه ها به پشتوانه ۵۰۰ میلیارد تومانی که روی هواست کسر کنید.در ادامه «قدیری طرقی» با تأکید بر تبصره های ارائه شده از سوی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، به تبصره ۴ آن اشاره کرد و گفت: بر این اساس شهرداری موظف است کلیه درآمدهای حاصل از تبلیغات پل های عابر پیاده را در راستای احداث و مکانیزه شدن پل های عابر پیاده هزینه کند.وی افزود: برای پل های عابر پیاده سر جمع ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن برای احداث پل و یک میلیارد تومان دیگر برای مکانیزه کردن پل های عابر پیاده شهر مشهد است، ما نمی توانیم به احداث پل عابر پیاده و پارکینگ های عمومی که خواسته مردم است بی توجهی کنیم و آن را نادیده بگیریم.«دیمه کار» عضو دیگر شورا نیز در این باره گفت: اول باید ببینیم چقدر از بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی اضافه شده، محقق می شود بعد بیاییم برای آن بار مالی تعریف کنیم؟

شهردار مشهد با بیان این که معتقدم اگر جان یک نفر به دلیل نداشتن پل عابر پیاده به خطر بیفتد، همه ما مسئول هستیم افزود: می توانیم بودجه را اصلاح کنیم و در تعریف پروژه ها اولویت ها را در نظر بگیریم. شما اکنون تبصره های بودجه سال ۹۳ را تصویب کرده اید نه جداول پروژه ها را، لذا در هنگام تعریف پروژه ها به برخی از مسائل که دغدغه زیادی برای آن وجود دارد توجه خواهد شد.«مرتضوی» با اشاره به صحبت های برخی که می گویند «توسعه خط یک قطار شهری به دلیل این که توجیه اقتصادی ندارد باید تعطیل شود» اظهار داشت: با توجه به این صحبت ها یا باید پروژه را تعطیل کرد و قرارداد را فسخ کنیم و یا آن را به سرعت انجام دهیم زیرا اگر به این شکل ذره، ذره، حرکت کنیم هزینه های آن بیشتر می شود و مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.

وی اضافه کرد: پل عابر پیاده هم جزو ضروریات شهر است.«قدیری طرقی» در واکنش به اظهارات شهردار مشهد گفت: این ها وعده های سر خرمن است، مرتضوی در پاسخ وی اظهار داشت: این که تمام کمیسیون ها این همه پیشنهاد بدهند و بخواهند همه آن ها در سال ۹۳ اجرا شود امری محال است و باید بدانید که با توجه به بودجه عملی نمی شود. وی افزود: بخش مشارکت های اقتصادی شهرداری با کمیسیون حمل و نقل شورا موضوع را بررسی کنند و از سرجمع پروژه های مشارکتی برای ساخت پل عابر پیاده و … هزینه کنند من هم موافق با احداث ۲۰پل عابر پیاده در هر سال هستم ولی بدانید با این بارهایی که شما بر دوش شهرداری می گذارید، همین مقابل در شهرداری سقوط می کنیم و زمین می خوریم.

 

جنجال افزایش قیمت خدمات اتوبوسرانی در شورای شهر

مهندس «محمدرضا دیمه کار» در ادامه هجدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد با اشاره به تبصره ۲۰بودجه سال ۹۳ شهرداری مبنی بر افزایش تا ۱۵۰ تومانی بهای بلیت و خدمات اتوبوسرانی اظهار داشت: درخواست می کنم برای این که کام مردم کم درآمد، دانش آموزان و دانشجویانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند تلخ نشود و همچنین برای تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی، تبصره ۲۰ حذف شود.«عامری» یکی دیگر از اعضای شورای شهر در این باره گفت: ما این جا قانون گذاری می کنیم و احترام به رای اکثریت جزو قانونمداری است، چرا وقتی یک مصوبه تصویب شده است دوباره با آن مخالفت می کنیم، این نوعی بی اخلاقی است.«نخعی» نیز افزود: خود آقای «دیمه کار» به مصوبه افزایش قیمت بلیت رای داده اند اما اکنون در حضور خبرنگاران چیز دیگری می گویند.وی اضافه کرد: برخی از حاشیه شهر و یا افزایش بلیت اتوبوس به گونه ای صحبت می کنند و موضوع را طوری جلوه می دهند که گویا فقط آن ها به فکر حاشیه شهر یا دانش آموزان و دانشجویان هستند.وی تصریح کرد: پیشنهاد آقای «دیمه کار» افزایش ۵۰ تا ۱۰۰تومانی بود و به میانگین ۷۵ تومان رای دادند اما امروز جلوی رسانه ها مخالفت می کنند چون می دانند شورا به آن رای داده است و فقط می خواهند بگویند طرفدار دانشجویان و … هستند.«دیمه کار» در این میان چندین بار با بلندکردن دست و صدای بلند گفت «من این حرف ها را تکذیب می کنم» او خطاب به اعضای شورا گفت: براساس کدام بند آیین نامه بودجه ای را که تصویب کرده اید به جلسه علنی آورده اید؟ با کدام روش می خواهید در اتوبوس ها آدم های محروم را شناسایی و از صفر تا ۱۵۰تومان افزایش بلیت اتوبوس را برای دیگران اجرا کنید. سرویها در واکنش به اظهارات دیمه کار گفت: ما همه می رویم و مصاحبه می کنیم ۳۰درصد از افرادی که از اتوبوس استفاده می کنند محروم هستند و ۷۰درصد دیگر ۱۰۰تومان پول آدامس بچه هایشان هم نمی شود.وی افزود: این افزایش، مبلغ زیادی نیست اما ما برای خطوطی که مبداء و مقصدشان مناطق کم برخوردار شهر باشد قیمت استفاده از خدمات اتوبوسرانی را افزایش نمی دهیم.وی با بیان این که کار شورای شهر کارشناسی شده است، اظهار داشت: شهرداری اعلام کرده تا تدبیری درباره این که چگونه افراد کم درآمد شامل افزایش قیمت هزینه خدمات اتوبوسرانی نشوند به سمت افزایش قیمت نمی رویم که تا آن زمان ۴-۳ ماه فرصت داریم و نگرانی وجود ندارد.در ادامه «انتظاری هروی» گفت: دوستان در جلسه های غیرعلنی حضور پیدا نمی کنند ولی در جلسات علنی که خبرنگاران هستند، می آیند.وی افزود: به بحث هایی که برای تصویب بودجه سال ۹۳ انجام شده است احترام بگذارید، بسیاری از همکاران تا ساعت ۱۰شب وقت گذاشتند ولی برخی ها یا ظهر رفتند و یا عصر.اکثر اعضای شورای شهر درد فقر را کشیده اند و می دانیم افزایش نرخ بلیت برای برخی سخت است ولی وقتی شهردار درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و دیگر مسائل توضیح داد مصلحت دیدیم که قیمت استفاده از خدمات اتوبوسرانی تا ۱۵۰تومان افزایش پیدا کند.

امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس