جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
انتقاد حافظی از رویه بررسی بودجه در شورا

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران به شدت به رویه بررسی بودجه در شورا و اقدامات خارج از قانون شهرداری تاخت.

Print Friendly, PDF & Email

در ابتدای جلسه امروز احمد مسجد جامعی رئیس شورا خطاب به مختاری رئیس سازمان پارک‌ها گفت: از ۳۰ میلیارد تومانی که پارسال شورا اختصاص داده بود برای تملک باغات، هیچ عددی محقق نشده و این بودجه صرفا برای باغات کن بوده است و گزارش آقای مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران این موضوع را نشان می‌دهد که در واقع بودجه جاهای دیگری محقق شده و برای کن تحقق نیافته است.

رحمت‌الله حافظی در نطق پیش از دستور پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران خطاب به احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، اظهار داشت: ۶ ماه گذشته فرازونشیب‌هایی وجود داشته که از آن جمله می‌توان به انتخاب رئیس شورا، شهردار، بررسی بودجه و برنامه و … اشاره کرد که در این اثنا برخی اتفاقات جای تامل دارد. حدیثی که می‌گوید بهترین دوست کسی است که عیوب را به من گوید.

وی تصریح کرد: زمانی که شهرداری بودجه را به شورا داد، دو هفته گذشت تا لایحه به دست ما رسید و نمی‌دانم آنچه که به ما دادند همه لایحه بود یا نه! بعد هم اصرار و پافشاری که سریع جمع کنید و یک هفته وقت داشتیم. در این مدت تذکراتی دادیم که اعمال نشد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: در بودجه خرید ۴۶۲ دوربین‌ ثبت سرعت به قیمت هر کدام ۴۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است که قیمت یک ماشین لوکس است. مجموع بودجه این دوربین‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود اما مبلغی که جلوی آن در بودجه ذکر شده ۳۳٫۶۰۰ میلیارد تومان است. در بودجه مصوب هم این اعداد اصلاح نشده است.

حافظی در ادامه افزود: در بودجه ۹۳ به مواردی از برنامه ۵ ساله دوم شهرداری استناد شده درحالی که این برنامه هنوز ابلاغ نشده است، بنابراین تبصره‌های ۳، ۴، ۱۰، ۳۶، ۳۷ و ۴۹ هیچ یک وجاهت قانونی ندارد در حالی که در ابتدای کار سوگند امانت‌داری خوردیم اما جلسه‌ای که در آن بعضی از تبصره‌ها را مصوب کردیم در بعضی دقایق از حد نصاب خارج شده است. من دیشب به دقیقه و ثانیه بررسی کردم که چه زمانی در این جلسه چه کسی چه گفت و متوجه شدم که در زمان بررسی تبصره‌های ۴۱، ۴۳، ۴۴، ۴۶، ۴۷ و ۴۸ جلسه از حد نصاب خارج شده بود، با این حال ما این تبصره‌ها را تصویب کردیم و رفتیم.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه گفت:‌ما در همان جلسه به واسطه مشکلاتی که سازمان آتش‌نشانی در تامین تجهیزات موردنیاز خود دارد، پیشنهاد دادیم دو درصد عوارض ساختمانی دریافتی توسط شهرداری به آتش‌نشانی اختصاص یابد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان برای این کار تخصیص یافته است اما رقمی که در بودجه ذکر شده ۱۰۰ میلیارد تومان است.

حافظی همچنین گفت: من درباره تبصره ۲۵ پیشنهاد اصلاحی داشتم و پرسیدم آیا علاوه بر رانندگان تاکسی بالای ۵۰ سال برای افراد تحت تکفل آنها نیز بیمه خدمات درمانی پیش‌بینی شده است یا خیر و این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و تصویب شد. در حالی که در بودجه ابلاغی نشانی از آن نمی‌بینیم. همچنین در تبصره ۲۷ مقرر شد، اگر درآمد شهرداری از میزان مصوب بیشتر شد برای برخی موضوعات هزینه شود و تاکید شد که این اتفاق پس از تصویب شورا بیفتد اما در بودجه ابلاغ شده که شهرداری می‌تواند نسبت به این موارد اقدام و هزینه کند و سپس اصلاحیه بودجه را به شورا ارائه بدهد.

حافظی با انتقاد شدید از بودجه غیر نقدی گفت:‌ در کدام یک از اسناد بالادستی مجاز دانسته شده که شهرداری بودجه غیرنقدی داشته باشد در تمام قوانین ذکر شده که درآمدهای شهرداری ابتدا باید به حساب واریز شود و بعد هزینه شود. این درحالی است که حدود ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل بیش از ۵۰ درصد بودجه ۹۳ شهرداری غیرنقدی است و استدلال دوستان شفاف‌سازی بودجه است. درحالی که شفاف‌سازی روش‌های دیگری هم دارد. کدام شهر اینگونه عمل می‌کند، بودجه غیرنقدی یعنی اینکه مدیرعامل یا سازمان در یک جلسه غیر علنی می‌گوید من حاضرم ۳۰ درصد از بودجه غیرنقدی‌ام را بفروشم اما کسی آن را نخرید و یک هفته بعد می‌بینیم که این مدیرعامل عوض می‌شود. بودجه غیرنقد یعنی حاکمیت غیرقانونی و مطلق بر کسی که مطالبه دارد.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: در ارائه بودجه اعضای هیأت مدیره و مجمع ۸ شرکت ذکر شده بودند و ۱۱ شرکت موجود نبود، البته شاید هم به شورا ارائه شد ولی به اعضا منعکس نشد. از دو شرکت ارتباطات شهر و عمران ری هم اصلا رد و اثری در گزارش نبود و حتی نام آنها هم ذکر نشد. در یکی از شرکت‌ها هر ۵ عضو هیأت مدیره عضو مجمع هستند و در سایر شرکت‌ها نیز به طور معمول دو تا سه نفر از هیأت مدیره عضو مجمع هستند و این یعنی یک عده می‌نشینند برای خود تصمیم می‌گیرند و در پایان سال به خود پاداش هم می‌دهند. با توجه به وظیفه سنگینی که معاونان شهردار بعهده دارند، با چه مجوزی عضو ۶، ۷، ۸ و بعضا ۹ هیأت مدیره هستند.

حافظی با اعتراض نسبت به ردیف‌های پاداش و غذا، گفت: ما بحث اقتصاد مقاومتی را قرار است دنبال کنیم، اما تنها در یک ردیف ۳۱ میلیارد تومان بودجه برای پاداش اتفاقی درنظر گرفته‌ایم. همچنین ۱۹ میلیارد تومان بودجه برای غذا در سال ۹۳ برای من قابل درک نیست.

وی با اشاره به برون‌سپاری مسئولیت‌های شهرداری، گفت: ما این کار را با هدف خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان انجام داده‌ایم، اما به تبع آن دفاتر خدمات الکترونیک برخی مناطق خاص را که در آنها برج‌سازی و ساخت‌وساز زیاد انجام می‌شود در اختیار برخی افراد خاص قرار می‌دهیم و بعد هم حکم می‌کنیم که کسی حق ندارد پرونده صدور مجوز خود را به منطقه‌ای دیگر ببرد و باید از دفاتر ۸ منطقه پروانه بگیرد.

حافظی همچنین خطاب به روزنامه همشهری گفت:‌ از این روزنامه که از جیب مردم اداره می‌شود، انتظار داریم سخنگوی مردم باشد، نه تریبون و ارگان شهرداری و سخنان نماینده مردم را شفاف و عینا منتقل کند و اگر این اتفاق نیفتد متهم فیلتر کردن اطلاعات می‌شود.

حافظی در پایان گفت: ما از این سخنان قصد ضربه زدن به کسی را نداریم، بلکه انتظار داریم با کمک دوستان شهرداری دست به دست هم بدهیم و این مسائل را به دور از نگرش‌های سیاسی اصلاح کنیم./فارس

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس