جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
خروج حساب‌های شهرداری پایتخت از “مردودی”
مدیرکل مجامع و شورای سازمانهای شهرداری تهران گفت: در سال‌ 85 تنها شش درصد از سازمان‌ها و شرکت‌ها موفق شدند گزارش مطلوب را از حسابرسان دریافت کنند و گزارش حسابرسان ...

مدیرکل مجامع و شورای سازمانهای شهرداری تهران گفت: در سال‌ ۸۵ تنها شش درصد از سازمان‌ها و شرکت‌ها موفق شدند گزارش مطلوب را از حسابرسان دریافت کنند و گزارش حسابرسان اغلب “مشروط” و بعضأ “مردود” بود اما این روند سالهاست که تغییر کرده است.

 

سعید اقدامیان در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در رابطه با برگزاری مجامع سالیانه شرکت‌ها و همچنین شوراهای سازمان‌های شهرداری تهران اظهار کرد: این مجامع ابتدا و یا پایان هر سال برای سالی که گذشت برگزار می‌شود. برگزاری مجامع و شوراها در سالهای قبل از مدیریت فعلی شهرداری یعنی قبل از سال ۸۵ با مشکلاتی همراه بود و در بعضی مواقع تشکیل نمی‌شد.

 

 

انسجام در برگزاری مجامع و شوراها

 

 

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ برنامه منسجمی برای تشکیل مجامع و شوراها نوشته شد، افزود: بر اساس این برنامه اولین موضوع این بود که مجامع و شورا در چارچوب زمان قانونی برگزار شود، به این معنا که کلیه شرکت‌ها و سازمان‌ها تا قبل از پایان تیرماه نسبت به برگزاری مجامع و شوراهای سال قبل خود اقدام کنند.

 

مدیرکل امور مجامع و شوراهای سازمانها ادامه داد:‌ در سال‌ اول اجرای این برنامه (۸۵) تنها شش درصد از سازمان‌ها و شرکت‌ها موفق شدند گزارش مطلوب را از حسابرسان دریافت کنند و گزارش حسابرسان اغلب مشروط و بعضأ مردود بود اما با گذشت زمان، شفافیت حساب‌ها و وضعیت مجامع و شورا بهتر شد به طوریکه در سال ۹۱، مجامع و شوراهای ۹۲ درصد از کل سازمان‌ها و شرکت‌ها نه تنها در چارچوب زمان قانونی تشکیل شدند بلکه توانستند اظهار نظر مطلوب از حسابرسان دریافت کنند.

 

وی از برگزاری مجامع و شوراهای سال ۹۲ پیش از خردادماه خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، همه مجامع و شوراها باید حداکثر در دو ماه اول سال برگزار شود مگر در شرایطی که در کنترل شرکت و سازمان نباشد. علاوه بر آن گزارش‌ مالی آن‌ها نیز مطلوب باشد و از شفافیت کافی برخوردار باشد.

 

 

همه شرکت‌ها و سازمان‌ها، به بودجه شهرداری الزامأ وابسته نیستند

 

 

اقدامیان با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها فعالیت‌ خدماتی دارند و تنها ماموریت‌های شهرداری را انجام می‌دهند، افزود: در رابطه با این نوع از سازمان‌ها و شرکت‌ها بودجه و رد و بدل کردن آن اهمیت پیدا می‌کند، چرا که از شهرداری اعتبار می‌گیرند و تقدم و تاخر برای آن وجود دارد. به طور مثال وقتی بودجه شهرداری تصویب می‌شود اعتبارات برای حمل و نقل ابلاغ می‌شود و پس از آن سهم اتوبوسرانی و تاکسی و … مشخص می‌شود و موافقتنامه‌ها رد و بدل می‌شود.

 

وی در رابطه با شرکت‌هایی که رویکرد بازرگانی و تجاری دارند، گفت: این نوع شرکت‌ها و سازمان‌ها الزامی به موافقت‌نامه بودجه‌ای با شهرداری ندارد، چرا که به صورت مستقل برنامه‌ریزی دارند و وقتی بودجه آنان در مجمع تصویب و به شورای شهر ارائه و پس از تأیید شورای شهر اجرایی می‌شود.

 

 

تغییر مدیریت به معنای تحول چارت سازمانی نیست

 

 

مدیرکل امور مجامع و شوراهای سازمانها در رابطه با تغییرات ساختاری در شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت: جابجایی سازمان‌ها و شرکت‌ها بین معاونتهای شهرداری، تغییر چارت سازمانی محسوب نمی‌شود زیرا معاونت‌های شهرداری جزء ارکان آنها محسوب نمی‌شوند.

 

 

وی در ادامه گفت: در رابطه با تغییر ساختار، سازمان مدیریت پسماند را می‌توان یکی از موارد موفق ادغام عنوان نمود. به طور مثال چهار سال قبل شورای شهر تهران ادغام دو سازمان خدمات موتوری و سازمان بازیافت و تشکیل سازمان جدید مدیریت پسماند را تصویب کرد و تنها در این صورت تغییر چارت سازمانی به وجود می‌آید.

وی فعالیت‌هایی که در شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری انجام می‌شود را در چهار بخش فعالیت فرهنگی و اجتماعی – خدماتی – عمرانی و شهرسازی- پشتیبانی (شامل اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری) عنوان کرد و افزود: ممکن است تغییرات در مدیریت‌ها اتفاق بیفتد اما مجموعه کلی آن بدون تغییر خواهد بود.

تکمیل لایه های بودجه‌ریزی عملیاتی برنامه آینده

 

 

 

مدیرکل امور مجامع و شوراهای سازمانها با تاکید بر اینکه بودجه یکی از مهم‌ترین اسناد در تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها است،‌ اظهار کرد: در گذشته بودجه‌ریزی بر اساس جریان‌های نقد انجام می‌شد، یعنی درآمدها و هزینه‌ها به هنگام دریافت و پرداخت ثبت می‌شدند، در حالی که بسیاری از قراردادها به صورت تعهدی منعقد می‌شود. به طور مثال ممکن است هزینه‌هایی انجام شود ولی پول آن در آینده پرداخت گردد و یا اینکه درآمدی محقق شود که پول آن یا در آتی وصول و یا بصورت ملک تهاتر گردد و اینگونه موارد در دفاتر ثبت نمی‌شود.

 

اقدامیان با بیان اینکه سیستم حسابداری تعهدی و بودجه عملیاتی هر دو لازم و ملزوم یکدیگر است و باید در شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌شد،‌افزود: در بودجه‌بندی عملیاتی صورت‌های مالی ترازنامه، گردش وجوه نقد، صورت سود و زیان به دست می‌آید که تهیه صورت‌های مالی می‌تواند انحراف از بودجه را نشان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بودجه عملیاتی از سال ۸۵ اجرا شده است اما نیاز به کامل‌تر شدن دارد؛ این سیستم شامل لایه‌های متعددی است که تاکنون موفق شدیم سه تا چهار لایه را پوشش دهیم. این‌ لایه‌ها مربوط به روشن شدن جزئیات اطلاعات در بودجه‌ریزی می‌شود.

امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس