جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
استفاده از فاینانس چین برای خط ۳ قطار شهری مشهد

معاون اقتصادی شهردار مشهد از استفاده از منابع اعتباری خارجی برای خط ۳ قطار شهری مشهد خبر داد و گفت: طی مذاکرات با چین از فاینانس این کشور از محل مطالبات دولت جمهوری اسلامی برای قرارداد قطار شهری استفاده می کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رئیسیون ظهر شنبه در نشست خبری معاونت اقتصادی در جمع اصحاب رسانه که در مجتمع آلتون مشهدبرگزارشد ابراز امیدورای کرد تا در اوایل سال ۹۳ این فاینانس رقم بخورد و از آن برای خط ۲ قطار شهری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اساسا هدف تاسیس این حوزه تولید و تامین منابع پادیدار برای توسعه شهر بوده است افزود: تاکید بر توسعه زیر ساخت  ها ازآن جهت است که ماموریت شهرداری علاوه برنگهداری شهر در سالهای اخیر توسعه نیز هست.

وی توضیح داد: در نگهداری هزینه ها را باید شهروندان بپردازند اما در توسعه هزینه ها به عهده مردم نیست و باید از منابعی خارج از سبد هزینه مردم تامین شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری مشهد گفت: با توجه به اینکه درآمد شهرداری از محل عوارض و ساخت وساز پایدار نیست و رکود زمین و مسکن را داریم راهکار دیگری را دنبال کردیم.

بهره گیری از سرمایه صاحبان ثروت کشور

وی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده بر روی زمین و بهره گیری پروژه های شهری مدنظر این معاونت است افزود: استفاده از منابع اعتباری یعنی تسهیلات و اوراق مشارکت و بهره گیری ازسرمایه صاحبان ثروت کشور رویکرد این معاونت است.

رئیسیون در توضیح پروژه های انتفاعی و مشارکتی گفت: آورده شهرداری مشهد زمین و پروانه ساخت و ساز است و تامین هزینه های ساخت با سرمایه گذاران است.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: انتشار اوراق مشارکت نیز این امکان را فراهم کرد تا شهروندان با هر سرمایه ای در پروژه های اقتصادی مشارکت داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: در این مسیر مهمترین عملکرد  شهرداری مشهد این بوده که سودی مازاد بر سود علی الحساب به صاحبان اوراق پرداخت کرده است.

رئیسیون در بیان سیاست های سال ۹۲ عنوان کرد: در سال ۹۲ انتشار اوراق مشارکت پیگیری شد و اوراق مشارکت ۳ میلیارد و ۱۶۵ هزار تومان بوده است که بنا بوده در بافت های فرسوده  و پروژه های ریلی به مصرف برسد که تا کون ۵۰ درصد آن محقق شده و در ۵۰ درصد مابقی منتظر تصمیم بانک مرکزی هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بران ۱۴۱ میلیون تومان از صندوق ذخیره ارزی اخذ تسهیلات شده است که برای خرید ناوگان خط دو قطار شهری صرف خواهد شد و از اقدامات موثر در این حوزه بوه است.

رئیسیون بیان کرد: قرارداد ساخت واگن های با چین منعقد و تولید واگن ها نیز آغاز شده است و در همین راستا با بهره گیری از منابع اوراق تا حد ۵۰ درصد میسر شده است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات که باعث کند شدن پروژه قطار شهری بود منابع مالی بود که ۵۰۰ میلیارد تومان با همین روش برای خط ۲اقدام کردیم.

رئیسیون بیان کرد: ۵۰ در صد از منابع در تعهد دولت است و مشهد اولین شهرداری است که موفق شده مجوزها را از بانک مرکزی بگیرد.

در اجرای خط ۲ قطار شهری مشکل منابع مالی نداریم

وی عنوان کرد: تزریق بودجه به خط دو قطار شهری انجام شده و این پروژه که به دلیل فقدان بودجه ضعیف عمل می کرد هم اکنون فعال شده است.

رئیسیون یادآور شد: همین مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر مجوز برای سال ۹۳ گرفتیم که بانک عامل آن نیز مشخص شده است و در اجرا خط ۳ قطار شهری استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد: در راستای استفاده از منابع  اعتباری خارجی برای خط ۳ قطار شهری مذاکراتی با طرف چین داشتیم که استفاده از فاینانس چین از محل مطالبات دولت جمهوری اسلامی از چین برای قرارداد قطار شهری استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۵۶۲ میلیون دلار را با توافق جمهوری اسلامی ایران و دولت چین از فاینانس طرف چین برای تامین نیاز خط ۲ استفاده کنیم .

وی افزود: تفاهم نامه آن با شهرداری مشهد و شرکت چینی بسته شده است و کارگروه فنی بین شهرداری و شرکت چینی تشکیل شده است.

معاون اقتصادی شهردار مشهد ابراز امیدورای کرد که در اوایل سال ۹۳ این فاینانس رقم بخورد و از آن برای خط ۲ قطار شهری استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: با پیش بینی های انجام شده در اجرای خط ۲ قطار شهری مشکل منابع مالی نداریم.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد عنوان کرد: باید برای تامین منابع پروژه ها به خودکقایی برسد و از پتانسیل های شهری استفاده کند.

پایان خط ۲ قطار شهری در سال ۹۵

رئیسیون بیان کرد: ماهانه ۳۶ میلیارد تومان برای خط ۲ قطار شهری تزریق می کنیم و این پروژه تا سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در کنار خط ۲ قطار شهری در جهت تامین منابع خط ۳   را درحال پیگیری هستیم یادآور شد: به دنبال سرعت بخشیده به اجرای پروژه قطار شهری هستیم زیرا طولانی شدن آن به ضرر مردم است.

وی بیان کرد: تامین بودجه برای سررسیدهای اوراق مدنظر است و تا کنون ۷۰ درصد تعهدات محقق شده است.

رئیسیون ابراز امیدواری کرد به عنوان اولین سال که مدیریت بورس و اعتبارات ایجاد شده است بتوانیم بدهی ها را تسویه کنیم.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: بدهی امسال به بانک ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است که پیش بینی می کنیم تا پایان سال پرداخت شود.

وی در خصوص پروژه های مشارکتی گفت:  سهم شهرداری از این پروژه ها ۳۵ درصد آورده است.

وی تاکید کرد: ۸ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف می شود که  بالغ بر ۶ میلیارد تومان آن پروزه جدید است که قسمت اعظم لوایح آن تعریف شده است.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: ۵۰ درصد از بودجه در پروژه های مشارکتی تامین شده است و با تصویب بقیه لوایح تا ۸۰ درصد محقق می شود.

وی یادآور شد: در بازنگری سیاست ها قرار است که پروژه های مشارکتی از سوی شهرداری مستقیما پروژه شهری تعریف شود و سرمایه گذاران در پارک یا احداث خطوط قطار شهری مشارکت کنند.

شهرداری مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری نخواهد داشت

رئیسیون گفت: سال ۹۳ تعدادی از پروژه های شهری را با استفاده از منابع سرمایه گذاران اجرایی خواهیم کرد.

وی در خصوص تغییر سیاست های شهرداری مشهد گفت: برای بافت های فرسوده اطراف حرم، آبکو، شهدا، حرعاملی، وکیل آباد مصوبه  گرفته ایم و سیاست بر این شده که آزاد سازی توسط شهرداری انجام شود و دیگر مشارکت در ساخت وساز نداشته باشیم.

رئیسیون ادامه داد: در نتیجه اوراقی که برای بافت فرسوده منتشر می شود  فقط برای آزاد سازی هزینه می شود و در ساخت و ساز مصرف نمی شود.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: سیاست جدید شهرداری این است که پروژه های انتفاعی را تعریف می کنیم و با استفاده از نظرات مشاوران  سرمایه گذار را انتخاب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امکان انتخاب پروژه برای سرمایه گذار نیز فراهم است.

رئیسیون در پاسخ به مهر در خصوص وضعیت سرمایه گذاری ها در حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار مشهد گفت: برای ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی احداث ۱۰هزار واحد مسکونی تکلیف شده و شهرداری طی سه سال با مشارکت بخش خصوصی در پرحجم ترین سکونتگاهها پروزه های مسکونی تعریف کرده است.

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس