جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
در شهرداری‌ تهران چه خبر است؟
شهرداری منطقه یک تهران یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کلانشهر تهران محسوب می‌شود.  متاسفانه به دلیل عدم تکریم ارباب رجوع و برخورد ارباب-رعیتی در پایان سال به بازار داغی برای دلالان ...

شهرداری منطقه یک تهران یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کلانشهر تهران محسوب می‌شود.

 متاسفانه به دلیل عدم تکریم ارباب رجوع و برخورد ارباب-رعیتی در پایان سال به بازار داغی برای دلالان شهرداری تبدیل شده و سود هنگفتی را نصیب آنها کرده است.  تکریم ارباب‌رجوع مفهومی است که این روزها اغلب مسئولان از آن سخن می‌گویند. البته این مفهوم از گذشته‌های دور، ورد زبان بسیاری از مسئولان بوده است. اما مسئله درست همین‌جاست. به عبارت دیگر مفهوم تکریم ارباب‌رجوع و یا همان مردم و مراجعه‌کنندگان به ادارات، نهادها و سازمان‌ها برای دریافت خدمات، بیشتر یک شعار بوده است تا یک واقعیت. در سوی دیگر ماجرا، داستان، قدری از این هم پیچیده‌تر می‌شود. در برخی از ادارات به دلیل برخوردهایی که با مردم صورت می‌گیرد و یا نوع خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، می‌توان گفت که نه تنها تکریم ارباب‌رجوع وجود ندارد، بلکه حقوق مردم در مراجعه به این ادارات زیرپا گذاشته شده و کرامت آنان زیر سوال می‌رود.
    سردرگمی ارباب رجوع در شهرداری‌ها
به گفته بسیاری از مدیران شهری، شهرداری به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد در کشور از تولد تا مرگ در خدمت مردم است. این مسئله تا اندازه‌ای مهم است که بسیاری از شهرداران پیشنهاد ایجاد وزارت شهرداری‌ها را مطرح کرده‌اند. بی‌شک شهرداری‌ها در ایجاد روحیه نشاط و تأمین آرامش خاطر در شهروندان بسیار تاثیرگذار است. اما به محض ورود اکثر شهرداری‌های کشور این موضوع رنگ می‌بازد.
به نظر می‌رسد نبود سازوکارهای لازم برای هدایت مردم در شهرداری‌ها باعث سردرگمی مردم شده‌است. به همین دلیل کاری را که می‌شود در مدت کوتاه  و به آسانی انجام داد، جز با چندبار رفت‌ وآمد مردم در راهروهای شهرداری‌ میسر نمی‌شود. عدم وجود کنترل و نظارت دقیق در شهرداری‌ها باعث شده ‌است شرایط طوری رقم بخورد که وقتی کارمندان پشت میزهای اداره می‌نشینند، گویی بر اریکه قدرت تکیه زده‌اند. آنان طوری رفتار می‌کنند که کاملاً مردم را به فراموشی سپرده و می‌پندارند که باید از موضع کاملاً بالا با مردم برخورد کنند.
    تکریم ارباب رجوع گم‌شده در شهرداری منطقه یک
شهرداری منطقه یک تهران یکی از همین شهرداری‌هاست. شواهد حاکی از‌آن است که این شهرداری تامین کننده بخش عظیمی از بودجه شهرداری کلانشهر تهران است. به همین دلیل حجم بالایی از شهروندان برای انجام امور خود به این شهرداری مراجعه می‌کنند. لذا تکریم ارباب رجوع یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه مدیران این منطقه قرار گیرد. ولی به محض تردد در شهرداری منطقه یک این سؤال برای مراجعه کننده تداعی می‌شود که به راستی تکریم ارباب‌رجوع به چه معناست و آیا این جملات به لقلقه زبانی برای مدیران مبدل شده‌ است یا در عمل نیز شاهد اجرای این ادعا هستیم؟
    می‌گویند کار انجام داده‌اند، اما نداده‌اند
فردی که برای تشکیل پرونده به شهرداری منطقه یک مراجعه کرده‌است، این طور بیان می‌کند: «از صبح زود اینجا هستم، اما هنوز کارم انجام نشده است. وقتی پیگیر کارم می‌شوم، متاسفانه هیچکس پاسخگویم نیست.  کارمندی که پرونده بنده به او مربوط می‌شود، می‌گوید کارتان را انجام داده‌ام اما وقتی پیگیر پرونده‌ام می‌شوم، می‌بینم هیچ کاری انجام نشده است. وقتی هم به آن کارمند این موضوع را انعکاس می‌دهم برخوردی می‌کنند که از سوال پرسیدنم، پشیمان می‌شوم. بیشتر کارمندان شهرداری طوری برخورد می‌کنند که یک پادشاه هم با رعیت خود این برخورد را ندارد. چرامشکل ارباب رجوع را حل نمی‌کنند؟»
    کارمندانی که دیر می‌آیند و زود می‌روند
همچنین آقای جعفری نیز می‌گوید: کارمندان شهرداری به‌جای اینکه ساعت ۸ صبح در محل کار خود حاضر شوند ساعت ۹ می‌آیند. باتوجه به اینکه آخر سال است و تمامی سعی مردم بر این است که پرونده خود را تکمیل کنند و عوارض را پرداخت کنند، چراکه در سال جدید تعرفه‌ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر این کار به نفع شهرداری نیز است، اما اینکه چرا کارمندان شهرداری هیچ علاقه‌ای به این کار ندارند، جای سوال دارد.
وی می‌افزاید: واحد شهرسازی راس ساعت ۱۳ تعطیل می‌شود، وقتی علت این کار را جویا شدیم گفتند که دستور حراست شهردا‌ری است که از ساعت ۱۳ تا ۱۶ پرونده‌های  ارباب رجوع را انجام دهیم. اما وقتی آنها دیر سرکار می‌آیند، مگر چه اندازه پرونده دریافت کرده‌اند؟!  جعفری ادامه می‌دهد: طبق قانون شهرداری، آنها موظفند تا ۴۸ ساعت به نامه‌های درخواستی پاسخ دهند. اما متاسفانه در شهرداری منطقه یک، هر کارمند ۴۸ ساعت طول می‌کشد که به یک نامه پاسخ دهد و با احتساب اینکه یک نامه باید هفت‌خوان رستم را سپری کند و تمامی کارمندان شهرداری پاسخ دهند، شاید درست باشد بگویند ۴۸ سال طول می‌کشد.
    بازار داغ دلالان به دلیل برخورد ارباب رعیتی
وی می‌گوید: متاسفانه شرایط در شهرداری به نحوی است که علی‌رغم میل باطنی حاضر می‌شوید کارتان را به دلالان بسپارید. چراکه وقت و اعصابتان از پول ارزش بیشتری دارد. آنها نیز کاری را که شما چند ماه نتوانستید انجام دهید ظرف مدت یک هفته انجام می‌دهند.
    تبعات عدم تکریم مردم در جامعه
مسئولان موظفند نخستین نیازهای هر شهروند را که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تکریم شأن انسانی‌شان است، به بهترین نحو تامین کرده و آن را رعایت کنند. نکته مهم این‌جاست که در این جا مسئولان دینی سر مردم ندارند و نمی‌توانند بابت حل مشکل مردم یا ارائه خدمات منتی سر مردم بگذارند. وظیفه اخلاقی و قانونی مسئولان و کارمندان اداره‌ها این است که با همه مردم با یک روش برخورد کرده و کرامت آنان را حفظ کنند. هر فرد باید در مراجعه به اماکنی که برای تامین تجهیزات و حقوق عوامل خود از مالیات‌های مردمی بهره‌می‌برند، از حق حفظ حرمت و کرامت انسانی خویش برخوردار باشد.

بسیاری از کارمندان به دلیل سنگینی وظیفه و حجم بالای کار، در ساعاتی از روز به شدت آسیب‌پذیر شده و با برخوردی خارج از کرامت مردم با آنان برخورد می‌کنند به طوری که نخستین احساس مراجعه‌کنندگان در مواجهه با این رفتار، تحقیر و از میان رفتن کرامت انسانی آنان است. در نهایت این رفتارها باعث دلسردی و دلزدگی مردم شده با اشاره به این نکته که کشور ما به دلیل جایگاه استراتژیک خود به شدت مورد ریزبینی و دقت کشورهای دیگر است، و این در حالیست که دلسردی و دلزدگی حاصل از رفتار یک ارگان دولتی در فرد آسیب دیده به‌منزله دلسردی از دولت از دیدگاه کشورهای استکبار تلقی می‌شود.

قانون/شهرخبر

امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس