جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۲
شهرداری تهران مکلف به راه اندازی جایگاههای کوچک سوخت شد

اعضای شورای شهر تهران امروز (سه شنبه) در چهل و هشتمین جلسه علنی خود با تصویب یک فوریت طرحی ،شهرداری را به راه اندازی جایگاههای کوچک سوخت مکلف کردند.

Print Friendly, PDF & Email

در این جلسه که وزیر نفت مهمان آن بود، اعضای شورا فرصت را مغتنم شمردند و به طرح انتقادها و پیشنهادهایی پرداختند.

یکی از اعضای شورای شهر تهران با انتقاد از ساخت برج در ولنجک و در کنار غار کهف الشهدا ،گفت: این برج در ارتفاعات منطقه یک و با ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر در حال ساخت است.
مجتبی شاکری با بیان اینکه ساخت این برج در این ارتفاع غیرقانونی است، اظهار داشت: در آذرماه سال گذشته تذکری کتبی به شهرداری تهران دادم اما تاکنون هیچ جوابی دریافت نکرده ام.
وی همچنین با اشاره به اینکه ساخت این برج در ولنجک ادامه دارد، افزود: امیدوارم شهرداری در این مورد هرچه سریعتر ورود کند و مانع از پیشرفت در ساخت این برج شود.
احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر در این خصوص از صلاحی معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران خواست تا بررسی و اقدامات لازم در خصوص ساخت این برج صورت گیرد.
• در جلسه امروز محمد حقانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر با اشاره به نگرانی اعضای شورای شهر به موضوع آلودگی هوای تهران گفت: دولت قبل با تصمیم خودکفایی در تولید بنزین اقدام هایی انجام داد که نه تنها صرفه اقتصادی نداشت بلکه با تولید بخشی از بنزین در پالایشگاه های پتروشیمی یکی از عوامل آلایندگی هوا را به خود اختصاص داد و شنیده شده است که این بنزین ها سرطان زا نیز هستند.
از سویی حقانی خطاب به زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر میدان گاز پارس جنوبی با کشور قطر مشترک است ، افزود: قطری ها سال ها پیش شروع به استخراج در میدان گازی پارس جنوبی کرده اند .ما هم در دستیابی به گاز خودمان مقدار زیادی تاخیر داشته ایم و این در شرایطی است که دولت قبل حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در روز دستاورد داشته که این مقدار بسیار ناچیز است.
این عضو شورای شهر با طرح این سوال از وزیر نفت که چرا در سال ۸۴ وزارت نفت را تحویل دادید و مجددا در سال ۹۲آن را تحویل گرفتید؟ بیان داشت: قطری ها سال ها است که از گاز بهره مند می شوند و ما سال ها است که از آن بی بهره هستیم.
حقانی با بیان این موضوع که دولت قبل در این خصوص کاری انجام نداده است، از زنگنه پرسید: چشم انداز شما در دولت یازدهم برای دستیابی به منافع ملی در حوزه های گازی چگونه است؟
وی در ادامه گفت:ظرفیت نیروی انسانی این وزارتخانه و شرکت های تابعه در دولت قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر بود . در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار کارمند در این وزارتخانه مشغول به خدمت هستند. بنابر این حدود ۱۵۰هزار نیروی مازاد در وزارت نفت مشغول به کار هستند که بخش عمده آنها کارگر هستند و کمتر از مهندس و فنی کار استفاده شده است. شما با این بحران چه خواهید کرد؟
حقانی همچنین گفت: مشتاقم چشم انداز وزارت نفت را برای دستیابی به منابع ملی در حوزه گاز کشور بدانم.
• در این مراسم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر یکی از منتقدان وزیر نفت بود که خطاب به وی گفت: وزارت نفت باید بدهی سه میلیارد تومانی خود را به مردم تهران بپردازد.
علی رضا دبیر افزود:همه دولت ها به مردم شهر بدهکارند و در قدم اول امیدواریم وزارت نفت عوارض سه میلیارد تومانی نوسازی و پسماند خود را بپردازد.
وی همچنین به اهمیت عملیاتی شدن طرح ها و پیشنهادها اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می کنم به منظور تسریع در کار ، کارگروهی تعریف شود تا در مرحله اول توافق نامه ای بین وزارت نفت و مدیریت شهری تدوین کند.
دبیر در ادامه با اشاره به اینکه اولین دستگاهی که برنامه پنجساله دومش را به شورای شهر ارایه کرده است ، شرکت گاز تهران بود، اضافه کرد: منتظر ارایه برنامه پنج ساله شرکت آب و فاضلاب هم هستیم.

• محمد تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز با بیان اینکه بازگشت بیژن زنگنه به وزارت نفت جای خوشحالی و خوشوقتی دارد ، گفت: شهروندان جنوب کشور معتقدند با وجود اینکه در منطقه نفت خیز سکونت دارند اما از بیشترین محرومیت نفتی برخوردارند.اما من معتقدم که تهرانی ها بیشترین محرومیت را از نفت کشور دارند. چرا که روزانه بیش از ۷ نفر در پایتخت به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
وی از زنگنه خواست که تعریف درستی از سوخت پاک و مدل بهینه سازی سوخت در تهران به مردم ارایه کند.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه در برخی از کشورها از زباله ،گازوئیل تولید می کنند، افزود: در تهران روزانه حدود ۶ هزار تن زباله تولید می شود که این موضوع هم تهدید است و هم فرصت.
تندگویان به ساخت پالایشگاه زباله اشاره کرد و گفت: ساخت این پالایشگاه با همکاری وزارت نفت و شهرداری امکان پذیر است و منافع زیادی در پی دارد.

وی به خطرات خطوط گاز در زمان زلزله اشاره کرد و اضافه کرد: باید خطوط شبکه گاز به اصول ایمنی در مقابل زلزله مجهز شوند.
وی همچنین خطاب به وزیر نفت گفت: علمک‌های نصب شده در درب خانه‌ها از دیگر معضلات شهر محسوب می شوند که فضای بهینه‌ای ندارند و منظر شهری را هم مخدوش می‌کنند.
• نایب رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در تهران امکان تغییر الگوی مصرف انرژی از سوخت های فسیلی به سمت انرژی برق وجود دارد، پیشنهاد کرد: برق را جایگزین سوخت های فسیلی کنیم.
• الهه راستگو دیگر عضو شورای شهر با بیان این مورد که حدود یک هفته از توزیع بنزین یورو ۴ می گذرد، از وزیر نفت سوال کرد: انتظار ما کاهش آلودگی هوا بود. برآورد شما با استعلام هایی که از سازمان محیط زیست داشته اید ،چه بوده است؟
این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران را یکی از پرمصرف ترین شهرها در زمینه مصرف سوخت اعلام کرد و افرود: شهرداری تهران اقدام هایی در زمینه محله محوری انجام داده است و ظرفیت خوبی در سازمان های مردم نهاد ایجاد کرده است که امیدواریم وزارت نفت نیز از این ظرفیت بهره بگیرد و برنامه هایی را برای مدیریت سوخت در سطح محلات پیاده نماید.
• ابوافضل قناعتی نیز درمورد اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها گفت: در مرحله اول انتظاراتی داشتیم که صنعت و کشاورزی فعال و فاصله طبقانی کم شود . حال آیا این خواسته محقق شده است یا خیر را مردم باید پاسخ دهند.اما فقط این را می گویم که دولت قبل به تعهداتش به شهرداری عمل نکرد.

قناعتی با بیان اینکه دولت قبل مردم را بدبین کرده است، بیان داشت: هیچ کدام از صحبت های دولت قبل عملی نشد و این باعث بدبینی مردم شده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه فشار زیادی به مردم می آورد، افزود: امیدوارم حداقل شما به وعده هایتان در مورد واگن های مترو عمل کنید چرا که بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اگر مترو تکمیل نشود شهروندان اذیت می شوند.
• مختابادعضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز با تاکید بر ضرورت توجه به ناهنجاری های اجتماعی موجود در جامعه ،گفت: پیشنهاد می کنم وزارت نفت بودجه ای را برای فرهنگسازی در جامعه اختصاص دهد.
• محسن سرخو عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت احداث ۷۰۰ کیلومتر مترو در تهران افزود: ۹ خط داخلی و ۴ خط اکسپرس تا پایان سال جاری راه اندازی می شود .
همچنین بخشی از خط ۳ مترو نیز با ۱۵۲ کیلومتر در تهران محقق خواهد شد و به این ترتیب در برنامه پنج ساله شهرداری تهران شاهد ۳۰ کیلومتر بهره برداری مترو خواهیم بود.
این عضو شورای شهر با بیان این موضوع که تا پایان برنامه به ۳۰۰ کیلومتر مترو دست می یابیم و حدود ۸۰ کیلومتر هم از خطوط اکسپرس به بهره برداری می رسد، افزود:۳۲۰ کیلومتر مترو با طرح جامع فاصله داریم.
سرخو همچنین گفت: در صورت همکاری وزارت نفت و راه اندازی ۷۰۰ کیلومتر از خطوط مترو جابجایی توسط وسایل نقلیه از ۲۲ میلیون نفر به ۱۱ میلیون نفر در روز کاهش پیدا می کند.
سرخو در ادامه اظهارداشت : اگر تاکسی های شهر هیبریدی شوند، از صرفه جویی سوختی که آلودگی هوا را هم به همراه دارد می‌توانیم ظرف چهار سال هزینه‌ سرمایه گذاری تاکسی‌ها از محل یارانه‌ای که وزارت نفت روی بنزین می‌دهد جبران کنیم.
سرخو ادامه داد: طرح دیگر موتورسیکلت‌های برقی در تهران هستند که با استفاده از آنها کاهش سوخت و کاهش آلودگی هوا را می‌توانیم محقق کنیم. درباره خودروهای دیزلی نیز مصوباتی در شورا داریم و پیشنهاد می‌کنم برای موضوع فیلتر این خودروها ساز و کاری در وزارت نفت دیده شود که کارشناسان به حوزه مطالعات شهرداری همکاری کنند تا فیلتر مناسب سوخت‌های دیزلی فعلی را روی خودروها نصب کنند.
• رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اثرات آلودگی هوای تهران بر مردم پایتخت افزود: ژاپنی ها در سال ۸۵ اعلام کردند که ۸ هزار نفر در سال بر اثر آلودگی هوا می میرند بنابر این داشتن هوای پاک ضرورتی است که باید به آن توجه داشت.
وی از وزیر نفت خواست تا استانداردهای بنزین را مشخص کند.
وی همچنین با بیان اینکه با کمبود ۱۶۰ جایگاه CNG در تهران روبه رو هستیم، بیان داشت: نبودمدیریت جامع و علمی در سنوات گذشته عامل تمام این مشکلات در کشور است.
• معصومه آباد با اشاره به انبارهای ذخیره نفت شهران در گذشته و انتقال آن به آبیک قزوین گفت: شهر تهران به دلیل توسعه غیراصولی مبتنی بر شهرسازی گسترش پیدا کرده و نقاط آسیب زای زیادی در این شهر ایجاد شده که بخشی مربوط به گسل‌ها است و بخش دیگری از آن قابل کنترل است.
وی افزود: تقاضا دارم وزیر محترم نفت نسبت به نوسازی خطوط پالایشگاه از ری به سمت قرچک و شهران راه حلی را پیش بینی کند.
• علی صابری عضو جدید شورای شهر نیز درخواست امکان استفاده ملی از منابع گازی شمال را از وزیر نیرو داشت و گفت: قرار نیست ما شعار بردن نفت سر سفره‌ها را تکرار کنیم و قرار است این پولها به خزانه برود. با این حال شما محاسبه کنید اگر منابع گازی شمال و جنوب را برداشت کنیم چقدر از این منابع به مردم می‌رسد.
• احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد بالاتر بودن مسایل پایتخت از یک کلان شهر ، بیان داشت: در بودجه دولت پیشنهادی به مجلس داده شده برای کمک به تهرانی‌ها، البته من شنیده‌ام مجلس سهم تهران را حذف کرده‌ و به شهرهای دیگر می‌دهد. در حقیقت تهران بار کشور را به دوش می‌کشد.
در بخش پایانی جلسه امروز اعضای شورای شورای شهر با تصویب یک فوریت طرحی شهرداری را به راه اندازی جایگاه های سوخت کوچک ملکف کرد.
متن این طرح به این شرح است:
«به منظور تامین جایگاه‌های سوخت رسانی و جلوگیری از اتلاف زمان، انرژی و صرفه جویی در هزینه‌های مترتبه از تاریخ ابلاغ این مصوبه شهرداری تهران موظف است اقدامات اجرایی لازم را جهت تسهیل و ایجاد جایگاه‌های سوخت رسانی کوچک با حداکثر دو دستگاه پمپ (بنزین و گاز) در سطح کلان شهر تهران و حریم آن راساً یا از طریق بخش های تعاونی و خصوصی با تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی ذیربط معمول نماید. و گزارش اقدامات را هر ۶ ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند./شبکه ایران

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس