جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۲
سنگینی هزینه های حمل و نقل عمومی کمر شهرداری ها را می شکند
  شهردار مشهد با ابراز نگراني از نگاه دولت به شهرداري ها در اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها گفت: سنگيني هزينه هاي حمل و نقل عمومي، کمر شهرداري ها را مي شکند.به گزارش خراسان، سيدصولت ...

 

شهردار مشهد با ابراز نگرانی از نگاه دولت به شهرداری ها در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: سنگینی هزینه های حمل و نقل عمومی، کمر شهرداری ها را می شکند.به گزارش خراسان، سیدصولت مرتضوی روز گذشته در پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار این شورا برگزار شد، با اشاره به طرح اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها افزود: اعتباراتی که دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها به حمل و نقل عمومی شهرها اختصاص داده است، کافی نیست.وی با بیان این که با اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها، فاصله طبقاتی کم شد افزود: اجرای این طرح مصرف انرژی و سوخت را کاهش داد و اگر این کار انجام نمی شد ما در روز به ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین برای مصرف خودروها نیاز داشتیم در حالی که امروز ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود؛ هرچند که طرح هدفمندی عیوبی هم داشت.مرتضوی تصریح کرد: با تصویب مجلس، دولت قصد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و اصلاح نرخ حامل های انرژی را دارد که همه باید به دولت کمک کنیم اما اگر در اجرای مرحله دوم به تمام جوانب توجه نشود و از نظر کارشناسان استفاده نشود و در کنار آن اقناع اجتماعی نیز انجام نگیرد، کار به خوبی پیش نخواهد رفت.

 

۲ غفلت بزرگ دولت

وی گفت:  دولت برای افزایش بهای حامل های انرژی، طرح های مختلفی را در نظر دارد اما در این جا ۲ غفلت صورت گرفته است که یکی از آن ها توجه نکردن به دهک های آسیب پذیر جامعه و دوم حساب نکردن هزینه هایی است که از این بابت بر دوش شهرداری ها قرار می گیرد.وی با بیان این که دولت قبل قول داده بود که بخشی از خسارت های ناشی از افزایش بهای سوخت را در اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها به شهرداری ها پرداخت کند ولی نتوانست این کار را کامل انجام دهد، تصریح کرد: منابعی که دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای سوخت برای کمک به شهرداری ها در نظر گرفته است، کافی نیست و ما را با چالش روبه رو می کند. به گفته وی دولت ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی کل کشور در نظر گرفته است، یعنی هزینه خرید ۱۲۰ دستگاه اتوبوس؛ در حالی که فقط شهر مشهد برای تکمیل ناوگان اتوبوسرانی خود به یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

 

۱۶۰ میلیارد تومان یارانه شهرداری برای اتوبوسرانی

شهردارمشهد اضافه کرد: همچنین دولت ۲۴۵ میلیارد تومان برای یارانه بلیت اتوبوس و مترو و ۷۵ میلیارد تومان برای کمک به مترو لحاظ کرده است که سهم شهر مشهد ۱۰ درصد یعنی ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که ما در بودجه ۹۳ شهرداری مشهد ۱۶۰ میلیارد تومان یارانه برای اتوبوسرانی در نظر گرفته ایم.

وی تصریح کرد: هزینه های سنگین حمل و نقل عمومی در کنار هزینه های خدمات شهری، توسعه و عمران شهری با توجه به افزایش نرخ تورم و دستمزد کارگر و مصالح و تجهیزات بار سنگینی را بر دوش شهرداری ها می گذارد.مرتضوی گفت: تکلیف ما کمک به دولت و حمایت از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست اما در مقابل تقاضاهایی از دولت داریم وقتی محروم ترین قشر جامعه از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و از طرفی سنگینی هزینه های حمل و نقل عمومی کمر شهرداری ها را می شکند، دولت باید کمک کند.وی اضافه کرد: سال آینده ما باید ۹۰۰ میلیارد تومان سود اوراق مشارکت را که با احتساب نرخ سود، جریمه و دیرکرد مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد پرداخت کنیم؛ اوراقی که قبلا به فروش رفته است.مرتضوی گفت: با این اوضاع تکلیف شورای شهر و شهردار چیست؟ ما باید چگونه شهر را اداره کنیم؟وی با بیان این که «شهرداری ها را دریابید» ، تصریح کرد: به دولت پیشنهاد می کنیم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان از محل درآمد یارانه ها به مبلغ پرداختی یارانه های شهروندان اضافه کند و به شهرداری ها اجازه دهد قیمت بلیت اتوبوس، مترو و حمل و نقل عمومی را آزاد کند.

 

استمداد از دولت تدبیر و امید

در ادامه دکتر سرویها رئیس شورای شهر مشهد نیز با اشاره به طرح اجرایی شدن مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: باید مشخص شود، قیمت حامل های انرژی به ویژه سوخت چقدر افزایش پیدا خواهد کرد و سهمیه شهروندان از یارانه ها چقدر خواهد بود، زیرا با افزایش قیمت سوخت، قیمت بلیت اتوبوس، مترو و کرایه تاکسی تغییر خواهد کرد.وی افزود: همان طور که به دولت لقب دولت تدبیر و امید داده اند، امیدواریم این طرح با تدبیر اجرا شود و در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، اطلاع رسانی خوبی انجام شود تا مردم بتوانند خود را با این طرح هماهنگ کنند.

 

موافقت با اجرای خط ۴ قطار شهری

در ادامه پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، با رای گیری کتبی، «خلیل موحدی» به عنوان نماینده شورا در هیئت مدیره سازمان زمین و مسکن، حجت الاسلام «لطفی» به عنوان نماینده شورا در هیئت تجدیدنظر کفالت ماده ۲۶ قانون خدمت وظیفه عمومی و «قدیری طرقی» به عنوان نماینده شورا در کمیسیون ماده ۱۷ انتخاب شدند.همچنین در جلسه روز گذشته شورا لایحه شهرداری مشهد در زمینه اصلاح اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، طرح اجرای خط ۴ قطار شهری به صورت «EPGF»، لغو مصوبه اهدای وسایل و مبلمان اداری و شهری بلااستفاده به شهرداری های استان، لایحه شهرداری مشهد در زمینه اصلاح و متمم بودجه سال ۹۲ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصلاح و متمم بودجه سال ۹۲ سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری، اصلاح و متمم بودجه سال ۹۲ سازمان پایانه های مسافربری و اصلاح و متمم بودجه سال ۹۲ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بررسی و تصویب شد.اما نظریه کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح ریزی شهری و نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و امور اداری درخصوص نظارت بر عملکرد سیستم یکپارچه شهرسازی برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج و به کمیسیون بازگردانده شد.

امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس