نگاه کلی به آمار و ارقام لایحه پیشنهادی شهرداری تهران نشان میدهد بودجه پیشنهادی شهرداری تهران با رقمی بالغ بر ۱۵۱۹۸۷میلیارد ریال نسبت به بودجه شهرداری در سال گذشته که رقمی برابر ۱۳۹۰۰۰ میلیارد ریال بود تنها معادل ۹ درصد افزایش داشته است.
البته این رقم هنوز در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب نرسیده و در حال بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق است. هرچند آمار و ارقام لایحه بودجه به خودی خود اهمیت و سیاستهای مالی یکساله شهرداری را در قالب آمار و ارقامی که برای ردیفهای مختلف در نظر میگیرد، مشخص میکند. اما ساختار بودجه و اهدافی که بودجه برای یکسال شهر تهران درنظر دارد مهمتر و قابل تامل است.
به عبارت بهتر، بودجه شهرداری دوکارکرد مختلف دارد: کارکرد اول بودجه نحوه تجهیز منابع و تخصیص هزینهها اعم از جاری و عمرانی است که مناطق ۲۲ گانه و معاونتهای مختلف را بهطور مستقیم مورد توجه قرار میدهد و کارکرد دیگر آن، نوع سیاستگذاری برای رسیدن به اهداف مختلف شهرداری است که این نوع کارکرد بعد کلانشهر را هدفگذاری میکند. ماده ۲۳ آییننامه مالی شهرداریها، کارکرد اول بودجه را هدفگذاری کرده است. این کارکرد هرساله در لایحه بودجه شهرداری تهران با توجه به ردیفهای هزینهای و کدهای درآمدی و در قالب چارچوبهای مشخص و معین به شورای شهر ارائه میشده است.
اما کارکرد دوم بودجه از طریق ماده ۲۵ آییننامه مالی قابل ردیابی است و بر اساس آن بودجه شهرداریها باید طبق برنامهها، وظایف و فعالیتهای مختلف و هزینه هر یک از آنها تنظیم شود. آنچه بدیهی است و میتوان گفت بودجه سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران به عنوان اولین بودجهای است که مبتنی بر برش اول برنامه پنج ساله دوم عملیاتی تنظیم و تدوین شده است. این شیوه تهیه و تنظیم بودجه سال آینده، به تفاوتی که برنامه اول و برنامه دوم عملیاتی دارد برمیگردد. در برنامه اول اهداف برنامه فاقد اهداف کمی بود و احکام برنامه، بیشتر بر جنبه توصیفی بودن تاکید داشت. از این رو بودجه قابلیت برنامه پذیری براساس برنامه پنج ساله اول را نداشت. اما بودجه سال ۱۳۹۳ از منظر توجه به برنامه عملیاتی قابل دفاع است.
در بودجه سال ۱۳۹۳ میتوان احکام برنامه دوم را به عنوان اهدف نهایی بودجه قلمداد کرد و مسیر حرکت بودجه را در راستای برنامه عملیاتی تعقیب کرد. نگاهی به جزئیات این لایحه نشان میدهد در لایحه بودجه سال آینده، افزایش درآمدهای پایدار شهری مدنظر قرار گرفته است. همچنین عوارض تراکم و تغییر کاربری محدود شده و در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است. همچنین از نظر هزینههای مرتبط با ماموریتهای ۶ گانه شهرداری تهران ماموریت حمل و نقل و بهطور ویژه مترو از اهمیت ویژهای در تخصیص درآمد و منابع برخوردار شده است. ضمن اینکه ماموریت اجتماعی و فرهنگی نیز بهدلیل رویکرد شهرداری تهران به نهاد اجتماعی وزن قابل توجهی دارد.
درمجموع لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به لحاظ برنامهپذیر بودن و سنجش آن توسط اهداف کمی برنامه دوم عملیاتی نسبت به سالهای گذشته متفاوت است و میتوان این لایحه را به عنوان نقطه عطفی در بودجههای سالانه شهرداری تهران محسوب کرد.
علیرضا دبیر * رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران
دنیای اقتصاد/شهرخبر
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد
- Loon Copter پهپاد شگفت انگیز با قابلیت شنا در سطح و زیر آب
- آخرین فهرست از پرشتابترین سوپراسپرتهای دنیا+تصاویر
- آیا آیفون ۷ واقعی این شکلی است؟+تصاویر
- تصاویر/ کولاک شرق امریکا را فلج کرد
- مایکروسافت مدلهای جدید سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴ و سرفیس پن را معرفی کرد
- بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان
- پرواز از نیویورک به دبی، تنها در ۲۲ دقیقه
- کدام تکنولوژی صفحه نمایش برای تلویزیونها بهتر است؛ LCD یا OLED؟