جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲
جعبه ای سیاه در شهرداری بیرجند
اعلام دير هنگام اولويت هاي پژوهشي دردي مزمن و تقريباً شامل همه دستگاه هاي دولتي و عمومي است. به تازگي مطلع شدم شهردار محترم بيرجند در نامه اي به شماره 18353/92/1 ...

اعلام دیر هنگام اولویت های پژوهشی دردی مزمن و تقریباً شامل همه دستگاه های دولتی و عمومی است.

به تازگی مطلع شدم شهردار محترم بیرجند در نامه ای به شماره ۱۸۳۵۳/۹۲/۱ مورخه ۲۱/۹/۱۳۹۲ اولویت های پژوهشی سال ۱۳۹۲ شهرداری بیرجند را به مراکز دانشگاهی اعلام کرد تا طی مراحل تصویب، تنظیم و ابلاغ قرارداد یکی دو ماه دیگر نیز سپری شده و عملاً تا پایان امسال حدود ۳ ماه فرصت برای انجام پژوهش ها باقی بماند.

یکی از دلایل عدم بهره وری مناسب طرح های پژوهشی در استان و حتی کشور همین نکته است بین عناوین اعلام شده فقط دو عنوان «اجرای طرح های ترافیکی براساس طراحی هندسی اصولی و علمی در معابر شهری» و «امکان سنجی احداث تقاطع های غیرهمسطح در میدان ابوذر و … و بررسی جوانب طرح ها» به طور مستقیم مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافیک است که انجام این دو مورد فعالیت معمولی مشاوران رتبه دار حمل و نقل و ترافیکی است و طرح پژوهشی محسوب نمی شود.

متاسفانه شهر بیرجند در زمینه برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری بی برنامه محسوب می شود. تمامی مراکز استان یا مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک (و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی از خروجی های آن) را انجام داده اند یا در حال انجام آن هستند. اطلاعات حمل و نقل و ترافیک از قبیل تعداد سفرهای شهری و نحوه توزیع آن ها، سرانه مالکیت وسایل نقلیه شخصی و موتورسیکلت، سهم وسایل نقلیه مختلف از سفرهای روزانه، میزان سفرهای دروازه ای و … و برآورد آینده آن ها به عنوان ملزومات برنامه ریزی، در مجموعه شهرداری اصلاً وجود ندارد.

پژوهش در زمینه دلایل عدم تحقق این موارد، انجام مقدمات مربوطه و محقق ساختن پاره ای از آن ها به طرح پژوهشی نزدیک تر است یا عناوین مطرح شده؟طراحی مجدد شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در شهر، اصلاح و ایجاد خطوط جدید از موضوع های مطالعاتی است که ضرورت بالاتری از عناوین مطرح شده دارد.

به عنوان نمونه در شبکه اتوبوسرانی بیرجند برای سفر در جنوب شهر به صورت شرقی–غربی (مثلاً از خیابان توحید به خیابان شهید غفاری) باید توقفی هم در میدان ابوذر داشت که تاخیر بسیاری به استفاده کننده وارد می کند.

نمونه دیگر،: به استناد برداشت های انجام شده توسط دانشجویان، میزان تردد اتوبوس در هر جهت خیابان طالقانی در ساعت اوج ترافیک بین ۸۰-۷۰ دستگاه است که تقریبا از تمام مسیرهای اصلی در این خیابان اتوبوس تردد دارد. بر اساس مطالعات انجام شده این آمار ۴ سال قبل حدود ۴۰ دستگاه در هر ساعت در هر جهت بوده است.

اشتیاق زایدالوصف شهرداران و مدیران شهرداری و دستگاه های مرتبط در شهرهای ما به احداث تقاطع های غیرهمسطح بر کسی پوشیده نیست. شاهد مدعا، مطالعات ناتمام تقاطع خیابان شهید آوینی، تقاطع ورودی شهر و تقاطع خیابان ارتش–پاسداران است که عمر مطالعاتی طولانی یافته است!

بررسی فلسفه وجودی و ضرورت احداث یا عدم احداث تقاطع غیرهمسطح در شهر (با هزینه های چند میلیاردی)، تعیین نقاط مناسب برای احداث چنین تقاطع هایی (در صورت اثبات نیاز به آن ها) و اولویت بندی آن ها به نظر می رسد از اولویت بالاتری برای انجام طرح پژوهشی برخوردار باشد. توضیح اضافه اینکه دیدگاه اینجانب در این زمینه در مقاله ای با عنوان «مردم در صدر یا مردم در ذیل» موجود است.{۱}روش های بومی آرام سازی ترافیک شامل تغییر در شکل ظاهری خیابان ها یا نصب موانع گوناگون فیزیکی برای کم کردن حجم و سرعت عبور و مرور به ویژه در مناطق مسکونی، ایجاد تغییر در مسیرها و جریان های حرکتی در یک منطقه و … از موضوع هایی است که می تواند به عنوان اولویت های پژوهشی مناسب مطرح شود.

مرکز کنترل ترافیک شهرداری با وجود صرف هزینه و تلاش بسیار، مدت های مدیدی است که دربسته مانده است و خاک می خورد. روش های توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند(ITS) از دیگر موضوع های روز است که باید متناسب با شرایط شهر بیرجند به آن پرداخت.

بیشتر تلاش های انجام شده در شهرهای ما، در راستای نگرش «وسیله نقلیه محوری» و نه «انسان محوری» است که بیرجند نیز از این امر مستثنی نیست.

بایسته است با نگاهی به تجارب منفی شهرهای مختلف جهان و کشور در زمینه تعریض خیابان ها، ایجاد بزرگراه ها و چند طبقه کردن آن ها، احداث تونل های شهری، احداث تقاطع های غیرهمسطح و احداث پارکینگ های غیرحاشیه ای که نتیجه ای جز افزایش تبعی خیل عظیم خودروی شخصی در شبکه را نداشته است، ضرورت «تغییر نگرش ترافیکی» را پژوهشگرانه تبیین و فرهنگ سازی کرد و از ظرفیت نهادهای اجتماعی مانند رسانه  های جمعی (صدا و سیما و جراید)، مدارس، نهادهای مذهبی و خانواده در موضوع ارتقا و اصلاح فرهنگ ترافیک نیز بهره جست.

حوزه حمل و نقل و ترافیک با وجود قابلیت های بسیار که به دفعات اهمیت آن را برای آقای شهردار تبیین کرده ام، حوزه ای مغفول و به نوعی جعبه سیاه شهرداری بیرجند محسوب می شود که متولی ثابت و عیانی ندارد.

کادر کارشناسی نحیف آن روزی زیرمجموعه معاونت خدمات شهری است و روزی زیرمجموعه عمران و شهرسازی. بنابراین ضرورت انجام پژوهش در آن بیشتر است و به تعداد عناوین مطالعاتی و اعتبار ریالی بیشتری نسبت به دیگر بخش ها نیاز دارد.

ترافیک سبز بیرجند.www.birjandtraffic.ir-1

دکتر عراقی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و مشاور شهردار بیرجند/روزنامه خراسان

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس