در این روش، نرمافزار نصب شده در گوشی کاربر از طریق اینترنت یا SMS به سرور سازمان یا موسسه متصل و خدمات درخواست شده را اخذ میکند. این مدل کاربردی علاوه بر مشکلاتی که در بالا ذکر شد مشکلاتی شامل کندی GPRS و تأخیر در ارسال پیام کوتاه اشغال نمودن فضای حافظه گوشی را نیز به جمع مشکلات اضافه میکند.
امروزه روش جدیدی مبتنی بر سرویس مکمل غیر ساختمند دادهها (USSD) توسط اپراتورهای موبایل ارائه شده است که اصطلاحاً به آن کد دستوری میگویند مانند #۱۳۷*. در این روش سازمانها، بانکها و ارائه دهندگان خدمات، شماره کد دستوری را از اپراتورهای موبایل خریداری میکنند و در سمت دیتاسنتر خود بر روی سرور خدمات دهنده تنظیم میکنند. لذا مشترک نیازی به نصب نرمافزار و انجام تنظیمات خاص ندارد. تنها کافی است برای اخذ خدمات، آن کد دستوری مورد نظر را شمارهگیری کند. به عنوان مثال #۱۳۷* (سامانه شهرداری تهران).
اپراتورهای موبایل، خدماتی شامل صوت (مکالمه مشترکین با یکدیگر)، اینترنت (GPRS)، پیام کوتاه (SMS)، ارسال تصویر (MMS)، آهنگ انتظار، کنفرانس تلفنی، انتقال خط و … را ارائه میدهند. لیکن اولویت این خدمات، صوت است و از آنجا که کدهای دستوری در پهنای باندصوت تعریف شدهاند در نتیجه دائم در دسترس مشترکین هستند. به عبارتی تأخیرهایی که در پیام کوتاه مشاهده میشود نمیتواند در خدمات مبتنی بر USSD وجود داشته باشد.
مگر آنکه اپراتور به دلائلی اعمال نظر کرده و IP مربوط به سامانه کد دستوری را از سرویس خارج کند. همچنین این نوع خدمات با توجه به استفاده از فضای صوت دارای امنیت بالایی است. این سیستم مبتنی بر منوبندی (Menu Base) است. کاربر ابتدا با ارسال یک درخواست به شبکه موبایل (گرفتن شماره #۱۳۷*)، امکان مشاهده گزینههایی را به صورت منو خواهد داشت و با انتخاب شماره هر کدام از منوها و ارسال به شبکه موبایل، درخواست خود را مطرح میکند این درخواستها از سمت اپراتور مستقیماً به سروری که در دیتاسنتر واحد خدمت دهند (سازمان، بانک، … ) ارسال میشود. سرور نیز متناسب با در خواست ارسالی، پاسخ را به سمت اپراتور ارسال و اپراتور هم به کاربرمیرساند.
تفاوت سرویس USSD با سرویسهای پیام کوتاه (SMS) و GPRS
در USSD برخلاف SMS اطلاعات ارسالی ذخیره نمیشوند و این روال موجب افزایش ضریب امنیت شده است. در سرویس پیام کوتاه، ارسال و دریافت پیام هزینهبر است در حالی که USSD به دلیل نوع مکانیزم مورد استفاده، بار مالی بسیار کمتری دارد. GPRS از بستر TCP/IP برای انتقال اطلاعات استفاده میکند که در مقایسه با USSD دارای سرعت بسیار کمتری است و لذا از آن در سرویسهای بلادرنگ استفاده نمیشود.
USSD از مسیریابی داخل شبکه اپراتور استفاده میکند که این امر در مقایسه با دیگر مکانیزمها باعث کاهش بار ترافیکی شبکه اپراتور شده و ترافیک را به سمت دیتاسنتر سازمان یا بانک ارائه دهنده خدمات، هدایت میکند.
مزایای استفاده از USSD برای ارائه خدمت توسط شهرداری تهران
بهره گیری از ضریب نفوذ بسیار بالای موبایل.
عدم نیاز به اینترنت.
افزایش خدمات الکترونیک و کاهش سفرهای درون شهری.
فراهم بودن زیرساخت در شهرداری تهران برای ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان با استفاده از این بستر.
پایداری و اطمینان بیشتر روی بستر USSD نسبت به SMS و GPRS.
این سرویس به دلیل استفاده از فضای صوت، همواره با امنیت بالایی قابل دسترسی است.
معایب استفاده از سرویس USSD
به دلیل میسر نبودن ارسال حروف،مشترک تنها میتواند اعداد و دو علامت * و # را ارسال کند.
ذخیره نشدن عملیات و پاسخها.
محدودیت زمان جهت ارسال درخواستهاپس از ورد به منو.
محدودیت تعداد کاراکتر ارسالی از سوی اپراتور ( شهرداری تهران ) به مشترک.
امنیت USSD
در پرداخت از طریق تلفن همراه، مسیرهای ارتباطی مختلفی مانند پیام کوتاه و USSD و ارتباطات مبتنی بر IP،(GPRS)را به کارمیگیرند که لزوماً امن نیستند. با افزایش میزان بهکارگیری این مسیرها، شکافهای امنیتی، مهمترین دغدغه خدمت دهندگان خواهد بود. سرویسهایUSSD به علت استفاده از بستر صوت، عدم امکان ذخیرهسازی در گوشی و مهتر از همه عدم اتصال به شبکه جهانی اینترنت و به طبع عدم دسترسی هکرها از امنیت بالایی نسبت به سایر روشهای ارتباطی برخوردار است.
معرفی سامانه شهرداری تهران
علیرضا سانیانی – معاون پرداختهای نوین سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری – تهران میگوید: در راستای تسهیل ارائه خدمات به شهروندان تهرانی و با توجه به مزایای استفاده ازUSSD شهردار محترم تهران طی مکاتبهای شماره ۱۳۷ را برای شهرداری درخواست و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان متولی اجرا معرفی کردند.
به گفته او اپراتورهای موبایل نیز پس از فراهم کردن بسترهای لازم شماره فوق را در اختیار سازمان قرار دادند. ما تمامی خدمات قابل ارائه در این بستر را بررسی و طراحی کردهایم. در فاز اول، خدماتی را در سه بخش استعلامها، اعلام بدهی عوارضهای شهرداری و خدمات حمل و نقل و ترافیک به صورت درختواره در منوی اولیه طراحی و فعال کردهایم. در فاز دوم، پرداخت عوارض خرید مجوز طرح ترافیک روزانه و هفتگی را راهاندازی و در فاز نهایی، خدمات کاملتری را ارائه خواهیم کرد. نرمافزار مربوطه با دو اپراتور همراه اول و ایرانسل طراحی و پیادهسازی شده است. مهمترین و جذابترین خدمات از دیدگاه شهروندان که با شمارهگیری #۱۳۷* و انتخاب منوی مربوطه قابل ارائه میباشد عبارت است از:
استعلام: شهروندان در این بخش میتوانند موقعیت ملک خود را از نظر طرح تفصیلی، بافت فرسوده و وضعیت پرونده شهرسازی بررسی کنند. در این منوبخشهای دیگری نیز فعال است.
اعلام بدهی عوارض: شهروندان در این قسمتمیتوانند بدهی عوارض نوسازی، کسب و پیشه، پسماند، خودرو و موتورسیکلت خود را مشاهده کنند.
سرویسهای حمل و نقل: شهروندان در این قسمت میتوانند برای استعلام آرم طرح ترافیک،سالیانه – روزانه – هفتگی اقدام کنند.
سرویس بانکی: شهروندان در این قسمت میتوانند موجودی کارت بانکی خود را دریافت کرده و مبلغ قبضهای آب، برق و… را پرداخت کنند.
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد
- Loon Copter پهپاد شگفت انگیز با قابلیت شنا در سطح و زیر آب
- آخرین فهرست از پرشتابترین سوپراسپرتهای دنیا+تصاویر
- آیا آیفون ۷ واقعی این شکلی است؟+تصاویر
- تصاویر/ کولاک شرق امریکا را فلج کرد
- مایکروسافت مدلهای جدید سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴ و سرفیس پن را معرفی کرد
- بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان
- پرواز از نیویورک به دبی، تنها در ۲۲ دقیقه
- کدام تکنولوژی صفحه نمایش برای تلویزیونها بهتر است؛ LCD یا OLED؟