جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۲
تعامل دولت و شهرداری تهران زمینه‌ساز توسعه مترو می‌شود
رویه اخیر دولت در تعامل با متروی پایتخت افق‌های روشنی برای توسعه حمل‌ونقل پایتخت در پیش رو قرار داده است. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این رویه منتج به دستور ...
رویه اخیر دولت در تعامل با متروی پایتخت افق‌های روشنی برای توسعه حمل‌ونقل پایتخت در پیش رو قرار داده است.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این رویه منتج به دستور شهردار تهران برای تشکیل کمیته راهبردی حمل‌ونقل شده است تا از ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت تردد در شهر استفاده شود. یکی از مصادیق این رویه با اظهارات معاون عمرانی استاندار تهران رقم خورد؛ جایی که حسن کریمی از تعامل میان دولت جدید و شهرداری خبر داد که مشکل کمک مالی به شهرداری را «برطرف شده» خواند تا خطوط مترو هرچه سریع‌تر توسعه پیدا کند.

همزمان در گوشه‌ای دیگر از تهران مدیرعامل جدید شرکت بهره‌برداری مترو معارفه شد. دولت یازدهم آخرین تصمیم‌‌ها برای حل مشکلات فعلی و توسعه مترو را در شرایطی گرفته که مشکل بین دولت گذشته و شهرداری باعث ایجاد وقفه در اجرای عملیات مترو شده بود اما با توجه به تغییر دولت و نگاه ویژه‌ای که درباره حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو وجود دارد، شاهد مشکلات گذشته نخواهیم بود. نقطه اتصال این تعامل توسعه خطوط مترو است که می‌تواند علاوه بر پیشبرد زیرساخت‌های شهری باعث کاهش آلودگی هوا و کاهش اشغال معابر و فضاهای عمومی شود.

مترو، تهران را از بحران نجات می‌دهد

مصداق دیگر رویه تعاملی دولت و شهرداری در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت بهره‌برداری مترو رقم خورد؛ جایی که سیدجعفر تشکری‌هاشمی از دستور شهردار تهران برای تشکیل کمیته راهبردی حمل‌ونقل خبر داد. این کمیته قرار است با ابزار طراحی و برنامه‌ریزی، تهران را از بحران زیست‌محیطی نجات دهد. به گفته تشکری‌هاشمی، مدیریت شهری در تلاش و تکاپوست تا با توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر را از مشکلات زیست‌محیطی برهاند. امروز آلاینده‌های هوا، نفس تهران و مردم آن را بریده و به اقدامات فوری نیاز است. تهران در حال حاضر ۱۴۰کیلومتر متروی در حال بهره‌برداری دارد که با افزایش ۱۲کیلومتر خط جدید ظرف چند هفته آینده، مجموع خطوط متروی تهران به ۱۵۲کیلومتر می‌رسد. اما خطوط بهره‌برداری‌شده، کمتر از یک‌سوم میزان ۴۶۰کیلومتر مورد نیاز است.

به زعم وی، توسعه مترو فرصت بی‌بدیلی است تا زندگی سخت شهروندان را در این هوای آلوده آسان کنیم و در عین حال به سمت شهر انسان محور که بر مبنای کرامت انسانی شکل گرفته، حرکت کنیم. مترو در دوره جدید شهری باید به سمت سازمانی بسیار منظم و دقیق حرکت کند. معاون شهردار تهران در این زمینه آموزش تخصصی کارشناسان مترو و تربیت نیروهای متخصص را گام بلندی دانسته که می‌تواند به تکریم مسافران بینجامد. در این چارچوب، خدمات‌رسانی مترو نباید منحصر به افراد سالم باشد بلکه سالمندان، معلولان و جانبازان و روشندلان عزیز نیز باید امکان استفاده از مترو را داشته باشند.

در ادامه مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت بهره‌برداری مترو، با اهدای لوح تقدیری از فعالیت‌های ۳۰ماهه علی محمد‌قلی‌ها قدردانی و حکم انتصاب محسن نایبی به وی اعطا شد. معاون شهردار تهران در پایان اعلام کرد که در ۸سال گذشته خدمات مترو ۳ برابر، طول خطوط مترو ۲ برابر، تعداد ایستگاه‌های مترو ۳ برابر و تعداد واگن‌های مترو ۴ برابر شده است. به گفته وی با مدیریت جهادی شهردار تهران در برنامه ۵ساله مدیریت شهری طول خطوط متروی تهران به مرز ۳۰۰کیلومتر رسیده و قابلیت رقابت با شهرهای بزرگ جهان را دارد.

تأمین اعتبار خط تهران- پرند

جلوه دیگر از تعامل دولت و شهرداری در نشست خبری معاون مالی و اداری شهرداری تهران در‌ماه گذشته رخ داد. خبر همکاری مستقیم دولت و شهرداری برای تأمین فاینانس و دیگر اعتبارات مترو مقدمه‌ای برای تعامل مثبت دولت و شهرداری بود. حسین محمد پورزرندی درباره تغییر رویه دولت فعلی گفته بود که این دولت می‌خواهد پول مترو را بدهد.

درباره فعالیت‌های عمرانی متروهای اقماری تهران مانند خط مرقد امام تا پرند، وزارت مسکن اعلام کرده شهرداری می‌تواند از فاینانس ۵۰۰میلیون یورویی استفاده کند و بازپرداخت‌ها نیز بر عهده خود دولت است ضمن اینکه برای پروژه متروی ورامین دولت ۸۸میلیارد تومان هزینه کرده اما این خط به اعتبار ۲هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس