منصور یوسفی در گفتگو با روزنامه خبر درباره مشکلات عمرانی شهری بم، به عدم درآمدهای شهرداری اشاره کرد و از دولت خواست به شهرداری بم برای آسفالت کردن خیابانها کمک مالی کند
امید سلیمی بنی: وقتی مشتری نباشد، همه بی پول و بدون بودجه میمانند، مخصوصا شهرداریها که ۳۰ سالی می شود خودگردان شده اند. نایب رئیس شورای شهر بم به “خبر” می گوید: ساختمان های شهر، نوسازند، همه چند خانه دارند و برای همین، کسی به شهرداری مراجعه نمی کند که درآمدی به مدیریت شهری برسانند. منصور یوسفی، علت اصلی بدون آسفالت ماندن معابر شهر را بی پولی شهرداری می داند.
چرا خیابانها و کوچه های بم اینقدر بی نظم و قاعده اند؟ چرا این همه تیربرق وسط کوچه رها شده؟
مشکل در نبود مدیریت واحد شهری است. بم که نوسازی شد، کوچه ها تعریض شد و تیرهای برق، وسط کوچه مانده اند. اداره برق، باید تیربرقها را منتقل کند. ولی این کار را نمی کند. شهرداری هم به دلیل نبود مدیریت واحد شهری، نمی تواند در کار اداره برق دخالت کند.
ولی می تواند دست کم کوچه ها را آسفالت کند.
واقعیت این است که ما پول نداریم. دو دلیل اصلی باعث شده مدیریت شهری در بم، بدون بودجه بماند. اول اینکه کسی برای گرفتن پروانه ساخت و یا ساخت و ساز به شهرداری مراجعه نمی کند. چون همه خانه ها نوسازند و بعضی از مردم، برای فرزندان خود هم خانه ساخته اند. دلیل دوم، این است که شهر بم، به عنوان منظر فرهنگی میراث جهانی و باغشهر ثبت شده است. یکی از پیامدهای این ثبت، جلوگیری از ساخت و ساز بیش از ۱۰ و نیم متر است. چون این محدودیت هم داریم، شهرداری قادر به تامین مخارج عادی خدمات خود مانند تامین هزینه روکش آسفالت نیست.
مردم به شما برای محدودیت ارتفاع سازی اعتراض نمی کنند؟
مراجعاتی از سوی مردم داریم که درخواست ساخت و ساز با ارتفاع ۴ و ۵ طبقه را داشته اند، ولی میراث فرهنگی اجازه نمی دهد. تصور می کنم به زودی مجبور می شویم به خاطر افزایش جمعیت، در این مقررات، تجدید نظر کنیم و یا راهکار دیگری برای جا دادن جمعیت آینده شهر در نظر بگیریم.
هنوز انگار برخی خانه ها، تکمیل نشده؟
خانه های بم، وسیع است و بازماندگان برخی خانواده ها هم چند خانه برایشان مانده، برای همین یکی را تکمیل کرده اند و برای نوسازی بناهایی که می گویید تلاش نکرده اند. همه خانواده های بمی، خانه دار هستند، به جز مهاجرانی که می آیند و البته بمی نیستند.
شما که می گویید برخی خانواده ها، ۲-۳ خانه دارند، آیا مهاجرت باعث افزایش جمعیت بم می شود؟
چون پایه اقتصاد شهر بم، کشاورزی و کشت خرما است، معمولا مهاجرت چندانی به شهر نداریم، به جز کارگران فصلی که از شهرستان های همجوار می آیند و در فصل کشت و کار مهمان بم هستند. بمی ها معمولا باغشان را نمی فروشند، ولی واقعیت این است در زلزله اخیر، برخی از هموطنان سایر نقاط آمدند و بمی شدند و آنها هم به هر جهت خانواده و خویشاوندانی دارد. با وجود شهادت ۳۲ هزار نفر از مردم شهرمان در زلزله اخیر، عاملی که عرض شد، باعث افزایش جمعیت شده است.
پس می خواهید عمران شهری نابسامان بم را چه کنید؟
شهرداری ما بی مشتری مانده، نمی توانیم به امید درآمد شهرداری بمانیم. برخی از کارها مانند برگزاری هفته فرهنگی در دوره چهارم شورا برای تامین روحیه و نشاط مردم هم انجام شده و طبعا هزینه بر است. فعالیتهای فرهنگی و برگرداندن نشاط به مردم را نمی توانیم فراموش کنیم. همانطور که نمی توانیم آسفالت و عمران شهری را رها کنیم. ولی انتظار داریم مسئولان محترم کشور به شهر دارالصابرین بم، با التفات بیشتر نگاه کنند.
یعنی منتظر بودجه های دولتی هستید؟
شهر بم، یک باغشهر گسترده با محدودیتهای میراث جهانی است. فقط سم پاشی نخلهای شهر برای رهایی از آفت زنجره خرما، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه لازم دارد. این اعتبارات در شهرداری قابل تامین نیست. دولت هم به صورت انفرادی به خانواده های آسیب دیده از زلزله، کمکهای زیادی کرده، برای بازسازی تاسیسات عمومی مانند کتابخانه، ورزشگاه، بازار و مانند آن هم اعتبارات خوبی پرداخت شده، ولی در این بین، عمران شهری و شهرداری، مغفول مانده. اگر قرار است این شهر، نشاط عمومی خود را مانند گذشته به دست بیاورد، چاره ای به جز کمک گرفتن از دولت نداریم.
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد
- Loon Copter پهپاد شگفت انگیز با قابلیت شنا در سطح و زیر آب
- آخرین فهرست از پرشتابترین سوپراسپرتهای دنیا+تصاویر
- آیا آیفون ۷ واقعی این شکلی است؟+تصاویر
- تصاویر/ کولاک شرق امریکا را فلج کرد
- مایکروسافت مدلهای جدید سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴ و سرفیس پن را معرفی کرد
- بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان
- پرواز از نیویورک به دبی، تنها در ۲۲ دقیقه
- کدام تکنولوژی صفحه نمایش برای تلویزیونها بهتر است؛ LCD یا OLED؟