وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به این امر خواستار نگاه و رویکرد کارشناسی در زمینه مناسب سازی شد.
این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی در ادامه با تشکر از دبیرخانه کلانشهرها به دلیل ایجاد شرایط برای هفکری بیشتر، بیان کرد: در حال حاضر اگر از ما سئوال شود در حوزه سیاست گذاری و اجریی چه کرده ایم چه پاسخی داریم.
وی گفت: شاید بتوان گفت مدیریت خردمندانه مهمترین وظیفه ما و پاسخ به این سئوال است و ما باید برای حل مشکلات مسائل را آسیب شناسی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: هم اکنون چهار دهه از شکل گیری برنامه ریزی شهری در ایران گذشته است که در این دوره شاهد بروز تجربه های منفی و مثبت بوده ایم به رغم اینکه همه مسئولین سعی در ایجاد شرایط مناسب خدمات رسانی داشته اند وقتی به گذشته باز می گردیم نارضایتی هایی را از وضع موجود ملاحظه می کنیم.
این مسئول تاکید کرد: مهمتر آنکه اگر با آهنگ این تغییرات به آینده نگاه کنیم مسلما نارضایتی ها بیشتر خواهد شد.
وی گفت: اگر آهنگ اجرای سیاست ها در چهل سال آینده مطابق با آهنگ تغییرات چهل سال گذشته باشد وضعیت تکان دهنده ای خواهیم داشت بنابراین لازم است بدانیم منابع را چگونه استفاده کردیم و برای استفاده صحیح آن در آینده نیز برنامه ای منطقی داشته باشیم.
وی در تعریفی از توسعه شهری گفت: یکی از معانی توسعه از بین رفتن منابعی همچون باغات، زمینهای کشاورزی و … می باشد حال باید بدانیم به ازای توسعه شهر و از بین رفتن منابع تاچه میزان در ایجاد شهری مطلوب موفق بوده ایم .
نرخ رشد شهرنشینی در ایران بیش از کشورهای اروپایی است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ رشد شهرنشینی در کشور از شهرهای توسعه یافته اروپا بیشتر است، عنوان کرد: تا زمانیکه نتوانیم نرخ رشد جمعیت را کنترل کنیم دچار مشکلات عدیده ای خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به خودگردان بودن شهرداری ها بیان کرد: در شهرها بعد از اواخر دهه ۶۰ دولت به دلیل کمبود منابع مالی شهرداری ها را مستقل اعلام کرد و در حال حاضر شهرداری ها به صورت خودگردان اداره می شوند.
این مسئول با اشاره به درخواست شهرداری ها مبنی بر یکپارچه سازی مدیریت شهری به تهیه لایحه ای برای توسعه منابع پایدار شهری اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد بعد از این امر لایحه ای برای تامین منابع پایدار برنامه ریزی و تهیه و به شهرداری ها ابلاغ شود که به رغم اهمیت تاکنون مسکوت مانده و همچنان به عنوان موضوعی حل نشده در دستور کار است.
وی با بیان اینکه در این امر دچار بخشی نگری شده ایم، افزود: در این راستا کمیته مشترکی تشکیل و در خصوص مجموعه شهر و نهاد مدیریت در کلانشهرها بحث و تبادل نظر شد.
حناچی بیان کرد: اما تاکنون نه تنها در مسیر درست حرکت نکرده ایم بلکه دچار نگرش بخشی شده و از هدف دور شدیم.
عملکرد کمیسیون ماده ۵ در کشور قابل دفاع نیست
این مسئول بیان کرد: اگر نقطه هدف را نشناسیم و بر آن متمرکز نشویم بی شک دچار عارضه خواهیم شد و برعکس زمانی کمترین عارضه را خواهیم داشت که هدف را برای موضوع مدیریت در کلانشهرها مشخص کنیم.
حناچی گفت: موضوع مهمی که در کلانشهرها مطرح می شود این است که در کلانشهرها چگونه منابع کسب می شوند و مهمتر از آن اینکه این منابع باید چگونه و کجا هزینه شود در صورتی که تعریف درستی از این موضوع نباشد خروجی مطلوبی را نیز نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه هدف از وضع قوانین جلوگیری از تخلف است، گفت: برای قلع قمع در ماده ۱۰۰ قوانینی وجود دارد در صورتیکه این رای چند سال است مسکوت مانده و اگر روش غلط است و ما را به مقصد نمی رساند نباید انجام شود.
این مسئول اذعان داشت: مجموعه عملکردها در این زمینه و برآید کمیسیونهای ماده ۵ در کل کشور قابل دفاع نیست.
حناچی با اشاره به موضوع فوق، عنوان کرد: به رغم اینکه بسیاری از تصمیمات در راستای کمیسیون ماده ۵ خوب گرفته شده است برخی تصمیمات غیرقابل دفاع نیز وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموع دخالت ها در این زمینه و تصمیمات به ویژه در سه سال اخیر چیزی جز شرمندگی باقی نگذاشته در حالی که روح کمیسیون ماده ۵ برای انعطاف بخشیدن و در جهت صیانت از حقوق شهروندان است که متاسفانه به علت آنکه برای شهروندان متولی جدی در حوزه مدنی وجود ندارد بسیاری از مشکلات به آنها تحمیل می شود.
وی در ادامه گفت: طرح های محلی مثل طرح تفضیلی باید به شهرداری ها واگذار شود اما باید همه این طرح ها در قالب چارچوب منطقی تدوین شود که به شهروندان هیچ آسیبی نرسد.
زمان تحقق مدیریت یکپارچه شهری فرا رسیده است
حناچی بیان کرد: زمان تحقق مدیریت یکپارچه شهری فرا رسیده است اما اگر شهرداری حوزه اختیارت را درخواست دارد باید آینده روشن مردم را تضمین کند.
وی با توجه به شرایط گذرانده شده و تجربیات همچنین با توجه به آینده نگری اظهارامیدواری کرد که این موضوع محقق شود.
لزوم ارائه خدمات مناسب همراه با اعطای تراکم
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه تراکم روح شهرسازی است، گفت: زمینی که داخل شهر است با تراکم روح می گیرد، برخی اعتقاد دارند تراکم به معنای افزایش جمعیت شهری نیست اما باید گفت وقتی اجازه بارگذاری بر روی آیتم های شهری را داریم باید قادر باشیم به همان میزان خدمات ارائه دهیم.
وی تاکید کرد: باید از خود بپرسیم آیا به تناسب بارگذاری میتوانیم خدمات ارائه کنیم؟
حناچی بیان کرد: کلانشهر کرج با توجه به نرخ رشد جمیعت همه منابع اطراف را خواهد بلعید باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این مهم با کار کارشناسی جلوگیری شود.
معاون ویزر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به نسل اول شهرسازی با بیان اینکه در این دوره برای هر نفر ۵۵ متر مربع سرانه لحاظ می شد عنوان کرد: در این دوره برای هر فرد ۳۲ متر مربع سرانه می بینیم که از این میزان ۲۵ متر مربع آن سرانه محلی است از جمله سرانه های فضای سبز آموزشی و بهداشتی .. است.
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد
- Loon Copter پهپاد شگفت انگیز با قابلیت شنا در سطح و زیر آب
- آخرین فهرست از پرشتابترین سوپراسپرتهای دنیا+تصاویر
- آیا آیفون ۷ واقعی این شکلی است؟+تصاویر
- تصاویر/ کولاک شرق امریکا را فلج کرد
- مایکروسافت مدلهای جدید سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴ و سرفیس پن را معرفی کرد
- بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان
- پرواز از نیویورک به دبی، تنها در ۲۲ دقیقه
- کدام تکنولوژی صفحه نمایش برای تلویزیونها بهتر است؛ LCD یا OLED؟