جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲
خانه شما را چاق می‌کند!
 چیزهای به ظاهر کوچکی مانند تغییرات نور و دمای محیط بر روی اینکه مغز چه درکی از مواد غذایی داشته باشد و بدنتان چگونه مواد غذایی را تجزیه و تحلیل ...
 چیزهای به ظاهر کوچکی مانند تغییرات نور و دمای محیط بر روی اینکه مغز چه درکی از مواد غذایی داشته باشد و بدنتان چگونه مواد غذایی را تجزیه و تحلیل کند اثرگذار است. از این رو با رعایت نکات زیر محیط خانه خود را سالمتر کنید!



اگر ترموستات روی دمای بسیار بالا تنظیم باشد


آیا گرمای محیط خانه بیش از حد گرم و دل چسب است و احساس راحتی زیادی به شما می دهد؟! درست است، لوازم گرمایی خانه ممکن است باعث چاق شدنتان شود. همه ما ۲ نوع چربی در بدنمان داریم: چربی سفید ( نوع سرسخت چربی که از طریق مصرف قندها و مواد غذایی سرخ شده در بدن ایجاد می شود) و چربی قهوه ای( نوع خوب چربی که به اعتقاد دانشمندان به ما کمک می کنند تا گرم بمانیم) وقتی خانه شما گرم است چربی های قهوه ای همانند چربی های سفید فعالیت می کنند. اما وقتی سردتان است چربی های قهوه ای فعال می شوند و این چربی ها گرمای بدن و سوخت و ساز شما را بالا می برند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که ترموستات را ۲ ساعت در طول روز بروی ۱۷ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. یک مطالعه کوچک نشان داده است  این کار می تواند منجر به کاهش ۵ درصدی توده چربی بدن ظرف ۶ هفته شود.


اگر روشنایی آشپزخانه بیش از اندازه کم باشد


تحقیقات نشان می دهد نور کم و زرد رنگ (و نورهایی که رنگ گرم دارند) باعث می شود تا غذا جذاب تر بنظر آید و شما بیش از حد غذا بخورید. شاید یکی از دلایلی که بسیاری از رستوران ها محیط تاریکی دارند به همین علت باشد. از طرفی دیگر اگر آشپزخانه شما بیش از اندازه روشن باشد می تواند باعث افزایش سطح کورتیزول بدن شود و این به افزایش ذخیره چربی می انجامد. اگر هدف شما کاهش وزن است مطالعات نشان می دهند بهترین نورپردازی برای آشپزخانه یک لامپ فلورسنت ۱۳ وات با نور سفید است. این نور سفید ملایم منجر به ایجاد یک احساس سرد در فرد و مهار اشتها می شود. در حالت ایده آل شما باید برای هر ۱٫۸ متر مربع از مساحت آشپزخانه یک لامپ داشته باشید خواه به صورت چراغ های بالای سر و یا به صورت لامپ های کار شده در سقف.


بشقاب های غذاخوری بیش از حد بزرگ است


اندازه بشقاب های غذا خوری تان می تواند تفاوت چشم گیری در کنترل مقدار غذایی که می خورید ایجاد می کند. این جزء غریزه ماست که بشقاب های خود را پر از غذا کنیم اما اندازه بشقاب ها از سال ۱۹۵۰ ، ۲۰ درصد بزرگتر شده است که این یعنی ما بشقاب خود را با ۲۰ درصد غذای بیشتر پر می کنیم. میانگین قطر بشقاب های ما حدود ۳۰ سانتی متر است اما اگر شما خود را به خوردن غذا در بشقابی با قطر ۲۵ سانتی مترعادت دهید ۲۲ درصد کالری کمتری وارد بدن خود خواهید کرد. به گفته کارشناسان چنین تغییری می تواند به شما کمک کند تا ماهیانه حدود یک کیلو از وزن خود را از دست بدهید. البته لازم نیست به بازار بروید و تمام ظرف های خود را تعویض کنید، فقط سعی کنید تا عادت کنید شام خود در بشقاب های سالاد خوری تان میل کنید.


مواد غذایی سالم در دسترس نیستند


آیا می دانستید اگر مواد غذایی سالم در دید و دسترس قرار داشته باشند احتما اینکه افراد تمایل به خوردن آنها داشته باشند ۳ برابر بیشتر است ؟ به جای آن که سبزیجات و مواد غذایی سالم خود را در کشوهای یخچال قرار دهید آن ها را بر روی قفسه های قابل دیدتر بگذارید. به این ترتیب وقتی شما در یخچال را باز می کنید تا یک اسنک و میان وعده بردارید،اول چیزی که می بینید انتخاب های سالم غذایی هستند. به همین ترتیب درباره کابینت ها و ظروف آب نبات ها عمل کنید؛ اسنک ها و تنقلات کمتر سالم را از دید خارج کنید و با این کار آنها را از ذهن و دهان خود نیز دور نگه خواهید داشت!


رنگ دیوارهای خانه شما را گرسنه تر می کند


حتی رنگ آشپزخانه می تواند بر روی اشتها شما تاثیر بگذارد! رنگ هایی که توجه شما را جلب می کنند به خصوص قرمز و زرد، اشتها را به وجد می آورند (رنگ های به کار رفته در لگو و دکوراسیون اکثر فست فودهای زنجیره ای را به یاد بیاورید). اما ازسوی دیگر رنگ آبی ثابت شده است که آرام بخش است و همانند یک مهارکننده اشتها عمل می کند. نه لزوما برای رنگ آمیزی دیوار های آشپزخانه اما دقت کنید که در انتخاب لوازم آشپزخانه و ظروف غذاخوری بیشتر رنگ آبی را مدنظر قرار دهید.


مواد معطری که برای خوشبو کردن فضای خانه استفاده می کنید مناسب نیستند


اگر از آن دسته از افراد هستید که سعی دارید هوای خانه خود را با شمع های معطر و یا عود و سایر خوشبو کننده ها دلپذیر و تازه نگهدارید، مطمئن شوید خوشبو کننده هایی که استفاده می کنید باعث چاقی شما نشوند. به جای چسبیدن به رایحه هایی چون اسطوخودوس و صندل ( که متابولیسم و فعالیت بدن را کاهش می دهند و به شما کمک می کنند تا راحتر به خواب بروید)، رایحه نعنا را که اثبات شده مهارکننده اشتها است انتخاب کنید. در یک مطالعه مشخص شده است افرادی که هر ۲ ساعت بوی نعنا را استشمام می کنند در هر هفته ۲۷۰۰ کالری کمتر می خورند!  

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس