واکنش های ارکان شهرداری نسبت به دولت در سخنان مدیر عامل مترو متبلور شد آنجایی که وی با حقوقدان خواندن کنایه آمیز رئیس دولت نشان داد که هنوز قالیبافی ها و طلایه داران دولت سرهنگ ها از آن جمله تاریخی روحانی دلگیر و ناخشنود هستند و در نهان گاهشان هنوز نتوانسته اند آن ضربه مهلک را هضم کنند
امین داودی: فردا پس از تاخیری چند ماه؛ یکی از بزرگترین پروژه های شهرسازی تهران، افتتاح خواهد شد. پل طبقاتی صدر بطور قطع یکی از گلوگاه های تاثیر گذار در جهت تسهیل عبور و مرور در کلان شهر تهران خواهد بود و ازاین حیث راه اندازی آن شایسته تقدیر و تشکر اما نکته آن جاست که آیا شهرداری در زمینه های دیگر نیز توانسته کارنامه قابل قبولی از خود به منصه ظهور برساند؟ آیا شهرداری آنگونه که در پروژه های روبنایی و ظاهر الصلاح خودی نشان داده در زمینه های راهبردی و زیر ساختی نیز موفق عمل کرده است؟
کارنامه شهرداری در پروژه هایی فرهنگی و اجتماعی در مسائلی که با سلامت شهروندان ارتباط وثیق و تنگاتنگی دارد تا چه حد قابل قبول بوده و قابل دفاع است؟ از طرف دیگر این سئوال نیز مطرح است که رویکرد شهرداری تهران در قبال فعل و نظر مردم و مطالبات عمومی و سیاسی آنان که در انتخابات اخیر متبلور شد چگونه و به چه نحوی است.
اینها سئوالاتی است که البته مدیران و کارگزاران شهرداری تهران جواب چندان قابل قبولی در خصوص آن نداشته و بیشتر ترجیح می دهند که با فرافکنی در قبال آن پاسخگو باشند.
مدیر عامل متروی تهران پس از گزارش ۱۰۰ روزه رئیسجمهور به مردم گفت و گویی با خبرگزاری فارس داشته و نکاتی را مطرح کرده است که تطابق آن با عملکردهای چند صباح گذشته شهرداری تهران شائبه برانگیز بوده و جان مایه این نوشتار به آن باز می گردد و دراثنای آن برای تشریح موضوع به مرور برخی عملکردهای شهرداری نیز خواهیم پرداخت.
علی محمد قلی ها درست پس از گزارش۱۰۰ روزه روحانی به مردم با بهانه قرار دادن معضل آلودگی هوا که این روزها تمامی توجه ها را به خود معطوف داشته ضمن آنکه اعلام داشته دولت روحانی ریالی به مترو کمک نکرده است، در اظهار نظری عجیب خطاب به روحانی گفته است:” بنده نکتهای را باید خدمت رئیس جمهور عرض کنم؛ خواهش میکنم که ایشان از فضای ژنو و فضای سعدآباد بیرون بیایند و مشکلات مردم را مشاهده کنند چرا که آلودگی هوا روزانه جان بسیاری از شهروندان ما را میگیرد” او با کنایه ای معنادار در ادامه سخنانش گفته است: امیدوارم رئیسجمهور حقوقدان ما پاسخ این سؤال را بدهد که چه کسی مسئول جان مردم و مشکلات آلودگی هواست البته او در اظهار نظری بسیارقابل توجه گفته که دولت پیشین کمک های بیشتری را به بخش حمل و نقل و به خصوص مترو به انجام می رسانده است.
فارغ از اینکه ایشان در چه جایگاه سیاسی و اجتماعی قرار دارد که رئیس جمهور منتخب ملت را مواخذه کرده و برای وی نسخه می پیچد یادواری چند نکته به ایشان و دوستان آقای قالیباف در شهرداری بسیارلازم است.
پس از انتخابات؛ رئیس جمهوری و بسیاری از ریش سفیدان عرصه سیاست بر این نکته تاکید داشتند که دوران رقابت به پایان رسیده و اکنون باید همگان به دنبال هم افزایی میان ارکان قدرت درراستای خدمت به ملت باشند و رفاقت ها را به جای رقابت ها بنشانند اما عملکردهای مدیران شهرداری در چند صباح اخیر نشانی از رفاقت که نداشته گاه در ورطه تخریب نیز جا خوش کرده است.
نصب بیلبوردهای ” صداقت آمریکایی” در حالیکه دولت سیاست های تعاملی را در عرصه دپلماسی پی می گرفت و پس از موفقیت های نیویورک خود را آماده برای حضور در ژنو می کرد و نیاز به انتشار صدای واحد از درون حاکمیت امری حیاتی برای مصاف با بیگانگان بود، یکی از اقدامات شائبه برانگیز شهرداری تهران به شمار می رفت، پس ازآن نیز قالیباف و تیم همراه وی چندان روی خوشی به دولت نشان نداند تا بدانجا که به عنوان مثال روزنامه شهرداری تهران پس از گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور به مردم ترجیح داد هیچ واکنش درخوری نشان ندهد و برغم اختلافات پیشین میان احمدی نِژاد و قالیباف اشاراتی به آمارهای ارائه شده توسط روحانی در خصوص عملکردهای دولت قبل نداشته باشد. نکته ای که نمی تواند بی ارتباط با دیدار چندی پیش قالیباف و احمدی نژاد باشد و گویی این دو برنامه هایی برای آینده دارند.
البته شاه بیت واکنش های ارکان شهرداری نسبت به دولت در سخنان مدیر عامل مترو متبلور شد آنجایی که وی با حقوقدان خواندن کنایه آمیز رئیس دولت نشان داد که هنوز قالیبافی ها و طلایه داران دولت سرهنگ ها از آن جمله تاریخی روحانی دلگیر و ناخشنود هستند و در نهان گاهشان هنوز نتوانسته اند آن ضربه مهلک را هضم کنند.
فارغ از این نکته فرافکنی مدیر عامل مترو در خصوص آلودگی هوا و عملکرد دولت بسیار جالب توجه است.
اول آنکه ایشان گفته دولت قبل بیشتر از دولت فعلی به مترو و حمل و نقل شهری کمک می کرد! در حالیکه همگان به خاطردارند طی چند سال موضوع عدم کمک دولت قبل به مترو و سیستم حمل و نقل برغم مصوبه قانونی در تمامی جراید و رسانه ها انعکاس داشت و هیچ کس این نکته را از یاد نبرده است. ضمن آنکه ایشان می گوید: دولت باید در سال ۹۲، ۲۳۵ میلیارد تومان به مترو بودجه می داده که هیچ مبلغی دریافت نشده است! حالا ازایشان باید پرسید که این دولت تنها صد روز است که بر سر کار آمده و ۵ ماه از سال سپری شده را دولت قبل بر سر کار بوده و اگر ایرادی هم به دولت وارد باشد بیشتر آن به دولت قبل باز می گردد چگونه توسط این فرد دولت فعلی زیر سئوال می رود و دولت قبل تطهیر می شود!!!
نکته دوم نیز آنکه بنابر آمار رسمی این دولت با میلیاردها تومان بدهی و همچنین خزانه خالی تمشیت اموررا عهده دار شده و بدیهی است برای سامان دهی به این وضعیت نیازمند بازه زمانی بیشتر است اما عجیب آنکه هنوز صد روز از عمر دولت گذشته، این دولت زیر بار انتقاد قرار می گیرد و مسئول این وضعیت آلودگی هوا معرفی می شود اما شهرداری که بیش از هشت سال است تحت مدیریت آقای قالیباف قرار دارد و مدیریت شهری یکی از مسئولین اصلی و میدانی سامان دهی به آلودگی هواست، گویی هیچ نقش و وظیفه ای در این خصوص نداشته و بری از هر خطایی است. جالب آنکه عملکردهای شهرداری در این زمینه بسیار قابل تامل و شایسته توجه بوده و مرورآن نشان میدهد که شهرداری عملکرد غیر قابل قبول و بسیار نامناسبی در این زمینه داشته است.
همگان می دانند که خودروهای فرسوده یکی از علل اصلی آلودگی هواست. هم اکنون تهران چیزی بالغ بر ۶۵۰۰ اتوبوس را در ناوگان شهری خود دارد که لااقل نزدیک به ۲۰۰۰ ازاین اتوبوس ها فرسوده اند و از مرحله خدمت رسانی خارج نشده اند و آنگاه به دولت در این زمینه ایراد گرفته می شود. شاید دوستان در شهرداری تهران بگویند ما بودجه برای تعویض این خودروهای فرسوده نداشته ایم. اما نکته آنجاست که شهرداری در مدت سپری شده تنها برای نصب یک پرچم بزرگ چندین میلیارد تومان هزینه کرده است از سوی دیگر گفته می شود شهرداری تهران در راه اندازی پل صدر حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان و در پروژه اتوبان امام علی مبلغی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است در حالیکه میشد نه تنها بخش کوچکی از این پول ها را در مترو خرج کرده و پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشت که به گفته برخی کارشناسان مبالغ مصروف داشته شده می شد بسیار کمتر از این باشد و با مدیریت سازمان یافته از حجم هزینه ها کاست.
از سوی دیگر افتتاح دریاچه مصنوعی با صرف هزینه های هنگفت و همچنین صرف ده ها میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه دائمی دفاع مقدس که در رسته امور روبنایی و تبلیغاتی به شمار می آید از دیگر اقدامات مدیریت شهری تهران در چند سال اخیر است.
اما این تشکیلات بر اساس تکلیف قانونی و تعهدات داده شده و برنامه ریزی ها قبلی که در آن ملزم بوده که حداقل سالیانه ۳۰ کیلومتر درپروژه مترو پیشرفت داشته باشد نه تنها به این هدف گذاری نرسیده که بر اساس آمار ازسال ۱۳۸۶ به بعد بطورمتوسط ۷ کیلومتر پیشرفت در این حوزه را رقم زده است.
حال باید از آقای قلی ها پرسید بواقع چه کسی مسئول مستقیم جان مردم و آلودگی هواست؟ شهرداری که طی چند سال تنها بیشتر معطوف به پروژه های روبنایی بوده و مسائل زیر ساختی را به فراموشی سپرده و بجای پیش برد مترو بودجه های هنگفتی را خرج روبنای شهر کرده است یا دولتی که تنها ۱۰۰ روزاست عنان امور اجرایی را در دست گرفته است؟ آیا ایشان پاسخی در قبال رجز خوانیهای نا مرتبط و این فرافکنی محض خواهد داشت؟آیا ایشان درقبال این اهمال ها به جای طعنه و کنایه به دولت، پاسخی درخور خواهند داشت؟ آیا یاران جناب قالیباف از در مسالمت و آشتی با دولت منتخب ملت که حقوق دان نیز هست درخواهند آمد و بجای بهانه جویی به خدمت رسانی به مردم شریف و انقلابی ایران خواهند پرداخت؟
منبع: خرداد/آفتاب
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد
- Loon Copter پهپاد شگفت انگیز با قابلیت شنا در سطح و زیر آب
- آخرین فهرست از پرشتابترین سوپراسپرتهای دنیا+تصاویر
- آیا آیفون ۷ واقعی این شکلی است؟+تصاویر
- تصاویر/ کولاک شرق امریکا را فلج کرد
- مایکروسافت مدلهای جدید سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴ و سرفیس پن را معرفی کرد
- بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان
- پرواز از نیویورک به دبی، تنها در ۲۲ دقیقه
- کدام تکنولوژی صفحه نمایش برای تلویزیونها بهتر است؛ LCD یا OLED؟