مترو شده شبیه یک معجزه برای دختر و پسرهای جوانی که در کوچههای تنگ و باریک جنوب شهر در خانههایی کوچک و فندقی زندگی میکنند.خانههایی که آنقدر کوچکاند که نفس آدم را میگیرند.خانههایی که فقر در آنها چنان بال بال میزند که هر روز صاحب خانه را بر سر مستاجر هوار میکند که آهای این اجاره خانه چی شد؟ اگر این ماه اجاره را ندهید اسباب و اثاثیهاتان را میریزم توی کوچه!
خلق آدم تنگ میشود از اینهمه کوچکی از این همه کمجایی از این همه نبود امنیت.خلق جوان امروزی تنگ میشود از این همه نبود امکانات از این همه تهدید.پس فرار میکند اگر شده برای ساعاتی برای دقایقی.حالا مترو راه این فرار را راحتتر میکند.
به زیرزمین میروی فوقاش ۵۰۰ تومان می دهی و بلیط دو سره رفت و برگشت میگیری و ۴۵ دقیقه بعد میرسی مثلا به میرداماد یا تجریش…جاهایی که انگار هوای بیشتری برای نس کشیدن هست.کوچهها بازترند و خانهها بزرگتر.ماشینها هم که نگو.مدل بالا.مثل آنهایی که در فیلمها میبینی.بالا شهر انگار رویایی است برای زندگی .رویاهایی که در خواب میبینی.
پسرهای جوان که تازه پشت لباشان سبز شده اما از اینهمه رویا وحشت میکنند از آن بیزار میشوند، چرا باید اینهمه فرق باشد بین جنوب شهر و بالای شهر؟ بیزاری جوانها از این همه خوشبختی آنها را زود وادار به واکنش میکند؛ خط انداختن روی ماشینهای مدل بالا، شکستن آینه بغل و … متلک گفتن به دخترهای بالا شهر.متلکهایی که گاهی آنقدر زشت هستند که دختران را رنگ به رنگ میکنند و باعث میشوند، دختران خوش لباس و خوش عطر از این پسرها فرار کنند و آنها را به چشم جانی ببینند.
اما دخترانی که از جنوب شهر به بالای شهر میرسند، دختران غمگینی هستند که تلاش میکنند، ظاهرشان را شاد نگه دارند.آنها وقتی تصمیم میگیرند با مترو و از طریق زیرزمین به بالای شهر برسند، بهترین لباسهایشان را میپوشند، آرایش هم میکنند؛ به سبک زنان و دختران بالا شهر.اما کیست که با اولین نگاه متوجه نشود که آنها همین حالا از مترو پیدا شدهاند،نفس زنان از پلههای مترو بالا نیامدهاند.میتوان با یک نگاه فهمید این دخترکان همه آرزویشان این است که خانهنشین یکی از خانههای شیک بالا شهر شوند.
دخترکانی که کفش، کیف، مانتو و… آنها نشان میدهد که از پایین شهر آمدهاند.هیچکدام از پوشش آنها مارکدار نیست.معلوم است از عمده فروشیها خریداری شدهاند و یا از فروشگاههای تاناکورا.این دخترکان با آرایشهایی که اصلا زیبایشان نمیکند در پیادهروهای بالا شهر راه میروند، با اشتیاق به ویترین مغازههای رنگارنگ خیره میشوند.
حسرت در چشم آنها لانه میکند و مصیبت از زمانی آغاز میشود که آن کسی که در کمین نشسته این حسرت را ببیند و جنس آن را بشناسد.یک لباس، یک جفت کفش، یک پیتزا و… میتواند پنجرهای باز کند به دنیای رویاهای این دخترکان.اما کیست که نداند، بسیاری از این رویاها به کابوسی تلخ تبدیل میشوند.
به گزارش پارسینه، جوانی است و هزار آرزو؛ آرزو هم بر جوانان عیب نیست.مترو فاصله رویا تا واقعیت را کوتاه کرده است.رویاهایی که چند روزی دوام میآورند و بعد به کابوسی درد آور تبدیل میشوند.روزی که این رویاها به کابوس تبدیل میشود،دخترکان و پسرهای جوان به زیرزمین مترو میروند،سوار مترو میشوند، چشمانشان دیگر نمیخندد.دلشان دیگر گرم نیست.آنها به خانههای کوچک و فقیر میروند و قلبشان پر است از نفرت.نفرتی که خلاقیت و کار را از آنها میگیرد.
صاحب ماشینی که پسر جوان آن را خطانداخته او را سر به زنگاه گرفته و تحویل پلیس داده و یا کتک مفصلی او را زده است.دختر جوان هم حالا رویش نمی وشد دیگر به چشمان پدر و مادرش نگاه کند.او مخفیانه به خانه محقرشان میرود، آرایش بهم ریخته خود را دم در خانه پاک میکند.لباسی که روزی حسرت پوشیدن آن را داشت در جایی مخفی میکند و شب تا صبح مخفیانه اشک میریزد و نقشه میکشد چگونه انتقام حیثیت از دست رفته خود را بگیرد.او صبح دوباره به زیرزمین مترو میرود اما این بار اگر او را ببینی دیگر چشمانش معصوم نیست.انگار گرگی در آن به کمین نشسته تا بدارند و انتقام بگیرد.
این دور باطل سالهاست میچرخد و قربانی میگیرد.اگر تا چند سال پیش برای رفتن از جنوب شهر به شمال شهر باید زمان زیادی صرف میکردی، حالا این زمان اندک شده است.آدمها در دسترستر شدهاند.آسیبها هم شکل تازهتری به خود گرفتهاند.مترو و زمان کم جنوب به شمال شهر بدجوری فاصله طبقاتی را به رخ میکشد.فاصلهای که روز به روز بیشتر میشود.
Related Posts
- آمادگی سازمان باغستانهای سنتی شهرداری قزوین به منظور انجام آبیاری مکمل برای باغ های کم آب
- در سالی که گذشت بیش از ۴۴ هزار شهروند با سامانه ۱۳۷ شهرداری قزوین تماس گرفتند
- جانمایی سطل های زباله جدید
- جانمایی سطل های زباله جدید
- بازدید نمایندگان سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان
- تجهیز تعدادی از اتوبوس های ناوگان سازمان اتوبوسرانی قزوین به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرن
- بازسازی ۱۷۷ دستگاه اتوبوس از سراسر کشور در مرکز بازسازی امام علی (علیه السلام) سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مسئولین سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرستان دُرود از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- بازدید مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کاشان از سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- خدمت رسانی اتوبوسرانی در سالروز حماسه ملّی ۹ دی
- قاسمی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خبر داد؛
- نور آرایی های سطح شهر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به مدت یک شب خاموش شد
- زباله های عفونی بیمارستان ها بدون بی خطرسازی به زباله دان اهواز می رود
- بیش از ۷۵ درصد از زباله های سطح شهر را مواد آلی و پسماندهای غذایی تشکیل می دهد
- ۷۰ میلیارد ریال برنامه مدیریت پسماند برای شهرداری اردبیل تعریف شد
- دبیر: نیمی از هزینه پسماند را باید شهرداری تهران پرداخت کند
- حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
- وزیر بهداشت: گمان میکنم جمع آوری زبالههای بیمارستانی وظیفه شهرداری است
- جریمهی سنگین تخلیهکنندگان غیرمجاز خاک و نخاله در کرمان
- مسوولیت نابودی زبالههای ۱۰۰۰ مرکز درمانی تهران با شهرداری تهران نیست
- اتصال ریلی ۷ شهر با بهرهبرداری از قطار حومهای نجفآباد-اصفهان
- انجام اصلاحات خطوط با هدف حذف خطوط موازی اتوبوسرانی شهرداری مشهد
- توسعه سیستمهای هوشمند مدیریت ترافیک در پایتخت
- شهرداری نقشی در کمک به خرید تاکسی هیبریدی و موتور برقی ندارد
- خروج ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل تهران
- تعیین میزان اعتبار کارت بلیتهای یکساله متناسب با مصرف شهروندان
- شهرداری تهران به تعهدات خود در خصوص مترو عمل کند
- شهرداری تهران خرید واگن های مترو از چین را تکذیب کرد
- Loon Copter پهپاد شگفت انگیز با قابلیت شنا در سطح و زیر آب
- آخرین فهرست از پرشتابترین سوپراسپرتهای دنیا+تصاویر
- آیا آیفون ۷ واقعی این شکلی است؟+تصاویر
- تصاویر/ کولاک شرق امریکا را فلج کرد
- مایکروسافت مدلهای جدید سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴ و سرفیس پن را معرفی کرد
- بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۵ از نگاه منتقدان
- پرواز از نیویورک به دبی، تنها در ۲۲ دقیقه
- کدام تکنولوژی صفحه نمایش برای تلویزیونها بهتر است؛ LCD یا OLED؟