جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲
هزینه ساخت یک کیلومتر خط مترو ۷۰ میلیارد تومان

معاون مالی و اداری شهردار تهران با بیان اینکه جذب فاینانس‌های جدید برای مترو محقق می‌شود، گفت: هزینه ساخت یک کیلومتر خط مترو ۷۰ میلیارد تومان است.

Print Friendly, PDF & Email

حسین محمد پورزرندی در نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر به جمهوری خلق چین به همراه لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و با همراهی  برخی نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه‌های مختلف مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: در این سفر فاینانس دیگری برای مجتمع فرهنگی و سینمایی فرانما متعلق به بانک شهر که تمام فرایند گشایش LC و سیستم فرایندی آن در چین حل شد که به زودی جذب می‌شود. پورزرندی

معاون مالی و اداری شهرداری تهران از جذب فاینانس به عنوان یکی از راه‌های تأمین منابع مالی شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های کلان یاد کرد و افزود: ما همواره در شهرداری تهران در سال‌های گذشته علی‌رغم تحریم‌ها و شرایط بروکراسی در داخل در امر اخذ فاینانس توفیقات خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به جذب فاینانس‌های گوناگون برای پروژه‌های شهری شهر تهران اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل تأمین و جذب اینگونه منابع مالی توسط شهرداری پایتخت کسب رتبه‌های اعتباری بالا از سوی مؤسسات مالی بین المللی توسط این سازمان است.

به گفته پورزرندی با به دست آمدن جایگاه مناسب مالی، مؤسات بین المللی می‌توانند بدون دغدغه، اعتبار لازم را برای انجام پروژه‌های بزرگ در اختیار نهاد شهرداری قرار دهند، این در حالی است که پیش از این شهرداری نمی‌توانست از سازمان‌های بین‌المللی وام دریافت کند.

وی در ادامه با اشاره به اخذ فاینانس توسط شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: در شرایطی که همه دستگاه‌های دولتی سعی می‌کنند برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود، فاینانس بگیرند تنها این شهرداری تهران بوده که تاکنون پس از تلاش‌های بی‌وقفه موفق به انجام این کار شده است و در این سیستم سازمان موفقی بوده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند استفاده از ظرفیت فاینانس هستیم، تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی نمی‌توان انتظار داشت که بودجه مورد نیاز بخش حمل‌و‌نقل عمومی به‌طور کامل از بودجه سالانه کل کشور تأمین شود اما ظرفیت فاینانس در کشور خصوصا ظرفیتی که از نظر توافقات با دولت وجود دارد و در سفر اخیر رئیس قوه قانونگذاری توافق بر ۳ برابر شدن آن نیز در کلیات صورت پذیرفت  می‌تواند گره گشای مشکلات این حوزه باشد.

پورزرندی اظهار امیدواری کرد که مدیریت شهری تهران با همکاری دولت بتواند برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و به‌ ویژه مترو از ظرفیت فاینانس کشور استفاده کند زیرا خوشبختانه نگاه دولت یازدهم به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی مثبت است.

به گفته پورزرندی تکمیل خط ۳ مترو تهران و ساخت خطوط ۶ و‌۷ مترو در اولویت‌های کاری قرار دارد که تأمین اعتبارات مورد نیاز از طریق فاینانس می‌تواند روند توسعه و ساخت این خطوط را سرعت بخشد.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت یک کیلومتر خط مترو ۷۰ میلیارد تومان است، افزود: با توجه به حجم زیاد فعالیت‌های شهرداری‌ها تأمین سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های بزرگ برای این سازمان‌ها به راحتی فراهم نیست بنابراین انتخاب روش تأمین مالی مناسب پروژه‌ها، مسئله‌ای اساسی در مدیریت شهری محسوب می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه فاینانس به عنوان یکی از مهمترین روش‌های تأمین منابع مالی، گفت: این بدان معناست که یک بانک یا مؤسسه تجاری خارجی وامی را به منظور عملیات معینی به کشور یا شرکت مشخصی پرداخت کرده و در سررسیدهای تعیین‌شده‌ای اصل و فرع آن را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین‌کننده قرارداد دریافت می‌‌کند.

به گفته وی، روش فاینانس یک روش مناسب جهت انتقال سرمایه به کشور است، زیرا پس از فرا رسیدن موعد بازپرداخت وام، باید اصل سرمایه به همراه سود آن برگشت داده شود. بنابراین مهم‌ترین شرط در دریافت وام ارزی، تخصیص آن به طرح‌هایی است که دارای توجیه اقتصادی بوده و نرخ بازگشت سرمایه معقولی را داشته باشن، یا پروژه‌هایی است که از جهت بررسی ابعاد اقتصاد شهری انجام پروژه اثر بخش و مقرون به صرفه اقتصادی است.

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس