جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
شوک افزایش ۲۷ تا ۳۱ درصدی قیمت کرایه ها در قم
به گزارش قم پرس به نقل از آوای قم: این روزها افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در شهر قم شوک بزرگی به شهروندان وارد کرده است؛ برای آن دسته از شهروندانی ...
به گزارش قم پرس به نقل از آوای قم: این روزها افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در شهر قم شوک بزرگی به شهروندان وارد کرده است؛ برای آن دسته از شهروندانی که در سفرهای درون شهری خود و انجام کارهای روزمره زندگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند افزایش ۲۷ تا ۳۱ درصدی کرایه ها یعنی تحمیل هزینه ای مضاعف.

داستان افزایش کرایه در نخستین فصل سال موضوع تازه­ای نیست و قدمتی به اندازه عمر ناوگان حمل و نقل عمومی دارد؛ در این میان و با گذشت دو هفته از اجرای نرخ جدید، گلایه شهروندان از افزایش سرسام آور کرایه ­ها در بسیاری از مسیرها همچنان ادامه دارد.

سمیه سرلک با گلایه از افزایش ۱۵۰ تومانی کرایه اتوبوس های سریع السیر پردیسان به خبرنگار ما می گوید: کرایه این مسیر از ۳۰۰ تومان به ۴۵۰ تومان افزایش یافته که این میزان بیشتر از نرخ ۳۱ درصد است. با این وضعیت باید هر ماه مبلغ زیادی باید برای رفت و آمد هزینه کنم.

دختر دانشجویی نیز از گران شدن کرایه ها انتقاد کرده و می­گوید: کرایه تاکسی از مسیر شهرک امام خمینی تا حرم از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده­است در حالی که این افزایش قیمت برای قشر دانشجو که صاحب درآمد نیستند سنگین است، همچنین مسافت­ها در قم طولانی نیست و این مقدار کرایه منصفانه نیست.

هر چند اعضای شورای اسلامی شهر و مسوولان شهرداری افزایش نرخ کرایه­ها را براساس نرخ سالانه تورم در جامعه تعیین می­کنند و به­ گفته مسوولان برای تعیین نرخ کرایه، جلسات کارشناسی و آنالیزهای متعدد صورت می­گیرد اما رانندگان وسایل حمل نقل عمومی هم نگران تامین معیشت خانواده خود هستند.

عبیری راننده خط میدان مطهری تا خیابان شهید باهنر در گفت­و گو با خبرنگار ما می­گوید: کرایه تاکسی در مقایسه با نرخ اتوبوس­ها گران نیست، هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو بالا رفته است صنف راننده تاکسی هم مانند سایر مردم در این جامعه زندگی می­کند و به­ سختی می­توان با این تورم از پس مخارج زندگی برآمد.

محمدی ­پور راننده اتوبوس خط میدان شهید مطهری به ۲۰ متری شهید بهشتی است، می­گوید: کرایه این خط با کارت الکترونیک ۱۶۵ و نقدی ۲۰۰ تومان است اما با توجه به تورم موجود حتی این نرخ کرایه هم برای صاحب اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد. برای مثال قیمت لاستیک از ۸۵۰ هزار تومان در سال گذشته به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

اگر چه سخن همیشگی مدیران این است که هرگونه اضافه دریافت کرایه تخلف است اما به ظاهر این جمله برای حل این مشکل کارگر نیست و اقدامات اساسی­تری لازم است.

به­ گفته مسافران افزایش قیمت کرایه تاکسی، ون و مینی­ بوس از فروردین ماه و قبل از اعلام رسمی توسط سازمان مربوطه در اقدامی هماهنگ توسط رانندگان تاکسی صورت گرفت و مسافران مجبور به پرداخت نرخ تعیین شده توسط آن­­ها بودند که در این میان شاهد مشاجره بین راننده­ها و مسافرین بوده ایم. از طرفی برخی رانندگان به بهانه نداشتن پول خرد مسافر را مجبور به پرداخت کرایه اضافی می کردند.

در خطوط اتوبوس­رانی هم ماجرای همیشگی پول خرد و خاموش کردن دستگاه­های کارت خوان بهانه خوبی برای دریافت کرایه بیشتر بود؛ کارت الکترونیک شهروندی که با تبلیغات بسیار از سوی شهرداری در بین مردم جا باز کرده است اما در این شرایط دارندگان اتوبوس ترجیح می­دهند دستگاه­ کارت خوان را خاموش کنند تا کرایه مورد نظر خود را دریافت کنند.

البته ناگفته نماند در این آشفته بازار پیدا می­شوند انسان­های با انصافی که به بردن رزق حلال برای خانواده خود پایبندند و ترجیح می­دهند تا اعلام نرخ مصوب از سوی دستگاه­های مربوطه همان کرایه سابق را از مسافران دریافت کنند.

خط واحد اتوبوسرانی از جمله قدیمی­ترین سیستم­های حمل و نقل عمومی کشور است. از هنگام راه اندازی این سیستم تا به حال تغییرات بسیار زیادی در خصوص نرخ کرایه اتوبوس های خط واحد اتفاق افتاده است این تغییرات تا همین چند سال پیش روند آرام و متعادلی را پشت سر گذاشت، اما در طی دو سال اخیر به یکباره شاهد رشد ناگهانی آن بودیم که البته این امر تا حدود بسیار زیادی متاثر از تورم و گرانی موجود در جامعه است.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در گفت ­و گو با خبرنگار هفته نامه آوای قم با اشاره به این که نرخ کرایه اتوبوس در دو بخش الکترونیک کارت شهروندی و نقدی تعیین می­شود، افزود: پس از تشکیل جلسات کارشناسی با توجه به افزایش قیمت لوازم یدکی، هزینه دستمزد و تعمیرات اتوبوس و… نرخ جدید کرایه­ها با افزایش نسبی ۳۱ درصدی به تصویب رسید.

سعید امرللهی افزود: این افزایش قیمت از ۱۰ اردیبهشت ماه اجرا شد و برای اطلاع رسانی نرخ­های جدید روی اتوبوس­ها نصب شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهردای قم نیز گفت: براساس آنالیزهای انجام شده در نیمه دوم سال ۹۱، هزینه بیمه خودرو، لوازم یدکی و تمام موارد استهلاک خودرو نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

علیرضا اقبالیان ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای اسلام و شورای سازمان تاکسیرانی، نرخ کرایه تاکسی برای امسال ۲۷ درصد افزایش یافت که از ابتدای اردیبهشت ماه اجرا شد.

با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی از بخش­های پر مخاطب در استان قم است و سهم بالایی در جابه جایی مردم دارد همچنین تبلیغات گسترده مسوولان شهر مبنی بر استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی برای پیشگیری از ترافیک و آلودگی هوا، سیستم حمل و نقل عمومی استان قم نیازمند مدیریت یکپارچه و هماهنگ است.

با تمام این اطلاعات و آمار و ارقام، سوال این­جاست که آیا باید همه افزایش هزینه ­های حمل و نقل عمومی بر دوش مردم باشد؟ پس مسوولان برای این مشکل چه راهکاری دارند؟

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس