جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۲
داستان ۱۷ ساله قطار شهری شیراز ادامه دارد/ افتتاح فاز یک به نیمه دوم سال کشید

داستان وعده های ۱۷ ساله افتتاح قطار شهری شیراز همچنان ادامه دارد تا جایی که افتتاح فاز یک به نیمه دوم سال کشیده شده است.

Print Friendly, PDF & Email

پروژه قطار شهری شیراز در اوایل دولت هفتم به دست وزیر کشور کلنگ زنی شد و امروز پس از گذشته حدود ۱۷ سال همچنان مسئولین شهری شیراز قول های مختلفی را بابت زمان افتتاح آن به مردم می دهند.

خط اول قطار شهری شیراز که در دو فاز مدنظر قرار گرفته بود طی این ۱۷ سال داستانهای مختلفی را پشت سر گذاشت و تا حدود دو سال پیش مهمترین مشکلی که از جانب مدیر عامل وقت قطار شهری شیراز اعلام می شد بحث بودجه و اعتبارت بود.

کمبود بودجه و عدم همکاری پیمانکاران، مسیر نامشخص و…. از جمله عواملی بود که طی این مدت به عنوان دلایل تاخیر در راه اندازی قطار شهری شیراز به مردم اعلام شد.

اما طی سه سال گذشته بحث قطار شهری شیراز از وعده های سالانه به ماهانه کشیده شد و همگان در نوبت های مختلف قول شش ماه اول و یا دوم را به مردم شیراز دادند.

 در این میان مسئولین وقت که توان راه اندازی کل خط یک مترو در شیراز نداشتند بحث فاز اول و دوم را در یک خط مطرح کردند و هر زمانیکه خبرنگاران و یا مردم بحث وضعیت پیشرفت قطار شهری در دیگر کلان شهرهای کشور را مطرح می کردند مسئولین از سختی کار در شیراز گلایه داشتند.

دو سال پیش بود که مسئولین وقت برای چندمین بار وعده راه اندازی فاز یک قطار شهری رادر سال ۹۱ به مردم شیراز دادند که البته این وعده نیز مثال دیگر زمانهای اعلام شده از جانب خود مسئولین لغو شد.

مهمترین دلیلی را که مسئولین وقت برای عدم راه اندازی فاز یک قطار شهری در شیراز اعلام کرد کمبود بودجه و عدم توجه دولت به این پروژه بزرگ بود.

روند مترو همچنان به طور معلول وار ادامه داشت تا اینکه صبر مسئولین استان به پایان رسید و مدیر عامل قطار شهری شیراز پس از چندین سال برکنار شد تا دیگر خبرنگاران کمبود بودجه را از زبان این مدیر نشنوند.

اما در این میان که خط یک مترو شیراز پس از ۱۷ سال به حالت رکود در آمده بود مسئولین وقت خبر از آغاز عملیات اجرایی خط دو را نیز مطرح کردند که این حرکت آنها نیز از جانب مردم شیراز و رسانه ها با انتقادات فراوان همراه شد.

بس از تغییرات مدیریتی از سازمان قطار شهری شیراز در سال گذشته بحث افتتاح فاز یک قطار شهری در اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۲ مطرح شد و تمامی مسئولین شهری و استانی به اتفاق یکدیگر وعده راه اندازی فاز یک را در این تاریخ به مردم دادند و از طرفی دیگر برای محکم شدن این وعده پروژه قطار شهری شیراز پس از حدود ۱۷ سال کار به عنوان “مهر ماندگار” نیز معرفی شد.

در طول سال گذشته بارها از جانب مسئولین شهری و استانی وعده افتتاح فاز یک در اردیبهشت ماه سال ۹۲ عنوان شد و از طرفی اعلام شد که بحث خرید واگن نیز حل شده و هیچگونه مشکلی در این راستا وجود ندارد.

افتتاح فاز یک قطار شهری شش ماه دوم سال ۹۲  

اما در حالیکه رسانه ها و مردم شهر شیراز خود را آماده اعلام روز افتتاح فاز یک قطار شهری در هفته های آینده می کردند ظهر امروز معاون مالی و اداری شهرداری شیراز خبر از راه اندازی فاز یک در شش ماه دوم سال جاری را داد که البته این زمان نیز به شرط همکاری دولت است.

محمد حسن اسدی ظهر چهار شنبه در نشست خبری در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین وضعیت قطار شهری شیراز، گفت: اگر دولت به تعهدات مالی خود عمل کرده بود وعده اردیبهشت ماه سال جاری برای افتتاح فاز یک قطار شهری اجرایی می شد اما دولت به قول های مالی خود عمل نکرد.

وی یادآور شد: قرار بود دولت برای قطار شهری شیراز ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص دهد که در این خصوص تنها ۵۰ درصد از این مبلغ در سه بخش ۱۰ درصد،۲۰ درصد و در روز پایانی سال مجدد ۲۰ درصد وعده مالی پرداخت شد.

معاون مالی و اداری شهرداری شیراز تصریح کرد: تنها ۵۰ درصد از بودجه را دولت به قطار شهری شیراز پرداخت کرده که با این پرداخت نمی تواند فاز یک را افتتاح کرد.

اسدی یادآور شد: کار زیادی در فاز یک باقی نمانده اما برای اتمام این وضعیت نیز به رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان احتیاج است.

شهرداری برای خط دوم مترو هزینه نکرده است

وی در پاسخ به سئوال دیگری که به چه دلیل خط دوم قطار شهری شیراز آغاز شد، گفت: شهرداری شیراز هیچگونه هزینه ای را برای خط دوم قطار شهری شیراز انجام نداده است.

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس