جعبه ساز | www.boxmaker.ir
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
همه دستگاه‌ها در حادثه اخیر مترو سهم دارند
در حادثه اخیر دیوار شمالی کانال سیل برگردان غرب تهران که از سال 48 که دیواره مسیر کانال کشیده شده است به حال خود رها شده است به دلیل گودبرداری ...

در حادثه اخیر دیوار شمالی کانال سیل برگردان غرب تهران که از سال ۴۸ که دیواره مسیر کانال کشیده شده است به حال خود رها شده است به دلیل گودبرداری ایستگاه مترو تهران سست می‌شود و آب به درون ایستگاه سرریز می‌شود ‌‌.‌‌

ایلنا: رئیس کمسیون عمران شورای شهر تهران گفت: نمی توان عملکرد شهرداری تهران را در آبگرفتگی مترو زیر سوال برد چرا که وزارت نیرو نیز در بخش رعایت حریم نظارت کافی را نداشته است و حتی نسبت به اخطارها نیز بی تفاوت بوده است و هرکدام از سازمان ها به سهم خود مقصرند‌.‌

به گزارش خبرنگار ایلنا حمزه شکیب در پایان جلسه غیر علنی امروز شورای شهر تهران به جمع خبرنگاران آمد و در ارتباط با گزارش تهیه شده توسط کمیسیون عمران شورا از حادثه اخیر سیلاب تهران و خسارت آن به خط ۴ مترو تهران اظهار کرد‌‌: گزارشی که تهیه شده است علمی و جامع است و دربخشی از آن به نحوه مدیریت شهری اشاره شده است‌‌.‌‌

وی با بیان اینکه کنترل آب‌های سطحی از سال ۴۰ شروع شده است تصریح کرد‌‌: در حادثه اخیر دیوار شمالی کانال سیل برگردان غرب تهران که از سال ۴۸ که دیواره مسیر کانال کشیده شده است به حال خود رها شده است به دلیل گودبرداری ایستگاه مترو تهران سست می‌شود و آب به درون ایستگاه سرریز می‌شود ‌‌.‌‌

رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران طول این دیواره را ۱۵۰ متر عنوان و تصریح کرد‌‌: مشاورها در بخشهای مختلف از سال ۷۴ درقالب گزارش‌هایی اعلام می‌کنند که این دیوار نیاز به ترمیم دارد اما متاسفانه با وجود گزارش‌های کتبی، مدیران شهری نسبت به این مساله توجه‌ای نمی کنند.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم مدیریت فعلی شهرداری تهران تنها و به صورت مجزا نقشی در این دیواره نداشته است و تذکرات مربوط به تمامی مدیران شهری بوده است که نسبت به آن توجهی نشده است‌‌.‌‌

شکیب در ادامه به عوامل دیگری از جمله لایروبی نشدن مسیر‌های آب اشاره کرد و گفت‌‌: میزان بارندگی دراین نقطه نسبت به ۲۰ سال اخیر اندک بوده است در واقع دپوی آن روز این دیواره ۳۸ متر مربع بوده است در حالی که ظرفیت آن ۸۰ متر مربع است در نتیجه صراحتا اعلام می‌کنم میزان بارندگی در روز حادثه نقشی نداشته است‌‌.‌‌

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری از زمان طلایی مدیریت بحران در جلوگیری از بروز حادثه استفاده مطلوب نکرده است گفت‌‌:اگر شهرداری تهران به موقع وارد عمل می‌شد قطعا این حادثه رخ نمی داد .

به گفته شکیب براساس اسناد موجود در ساعت ۱۵/۱۳ شکستگی در دیواره ایجاد می‌شود که البته شهرداری این مساله را قبول ندارد در حالی که گزارش تهیه شده توسط ما علمی است ‌‌.‌‌

براساس اطلاعات موجود سرریز شدن آب از ساعت ۳۰/۱۲ شروع شده است و تا زمان اعلام شده اتفاق در این مسیر رخ نداده است اما شهرداری تهران از ساعت ۱۵ وارد کار می‌شود و در این مدت زمان تنها عوامل کارگاه اقداماتی راانجام می‌دهندکه موثر نبوده است‌‌.‌‌

شکیب با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران پس از وقوع حادثه در جمع آوری و کنترل آب ها در شش ایستگاه خط ۴ متروی تهران قابل دفاع است تصریح کرد‌‌: وزارت نیرو باید به وظایف خود در بخش رعایت حریم ها عمل کند همچنین دستگاه قضایی نیز در حفظ بستر و حریم همکاری‌های لازم با دستگاههای ذیربط داشته باشد
اما گفته نماندکه قوانین موجود در دره ها نه تنها در شهر تهران رعایت نمی شود بلکه این قوانین نیاز به بازنگری دارد‌‌.‌‌

وی با بیان اینکه صدور مجوز کارگاه ها و فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران توسط شهرداری تهران صادر می‌شود خاطرنشان کرد‌‌: وزارت نیرو باید مراقبت کند تا حریم ها حفظ شود و نباید تنها اخطار اکتفا کند‌‌.‌‌

شکیب در ادامه جلسه پیشنهاداتی را به مدیریت شهری برای عدم تکرار حوادثی از این دست همچون شناسایی نقاط حادثه خیز تهیه طرح جامعه سیلاب ها ، تکمیل شبکه آب سنجی و ‌‌.‌‌‌‌.‌‌‌‌.‌‌ داد و گفت‌‌‌: در زمان بحران تصمیم گرفتن بسیار سخت است و اگر اشاره‌ای به عدم استفاده مدیریت شهری از زمان طلایی می‌کنم برای این است که شهرداری می‌توانست در زمان مناسب با تجهیزات و مدیریت از وقوع این حادثه جلوگیری کند‌‌.‌‌

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز که در جمع خبرنگاران حضور داشت درباره استفاده مطلوب از زمان طلایی مدیریت شهری در کنترل این حادثه به خبرنگاران گفت‌‌: در زمان وقوع این حادثه کل شهر تهران دچار آبگرفتگی در معابر و بزرگراه‌های شهر تهران بوده و نمی توانیم بگوییم که مدیریت شهر تهران تنها در یک مورد آن هم مترو نیاز به مدیریت داشت‌‌.‌‌ چرا که کل شهر تهران درگیر آبگرفتگی بودند ‌‌.‌‌

وی ادامه داد‌‌: برفرض مثال حتی اگر تنها یک مورد آن هم محل حادثه مترو دچار آبگرفتگی می‌شد ارسال تجهیزات و وسایل برای مهارآن زمان بر بوده است‌‌.‌‌ درست است به لحاظ علمی دقایقی را از دست داده ایم اما مدیران بحران بیش از این نمی توانستند کاری کنند‌‌.‌‌

وی همچنین درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا انتقادات اعضای شورا نسبت به این مساله مورد تایید شهردار واقع شد یا نه تصریح کرد‌‌: رسما اعلام می‌کنم انتقادی نبوده است در این جلسه که باحضور شهردار تهران برگزار شد تنها گزارشی از کمیسیون عمران که تهیه شده بود ارایه شد که در حین بررسی این گزارش که دو ساعت طول کشید شهردار تهران برخی موارد را پذیرفت را برخی موارد را نیز قبول نداشت‌‌.‌‌

وی ادامه داد:این تعابیر که شهرداری تهران در حادثه اخیر مقصر است را قبول ندارم چرا که مورد تایید شورای نیز نیست‌‌.‌‌

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد‌‌: آیا همه آنچه را که دولتی ها زمان وقوع حادثه به ویژه در بخش خسارت اعلام کردند درست است برآورد کمیسیون عمران از میزان خسارت ۲۲ میلیارد تومان است که دولت در زمان آن حادثه این رقم را بسیار بالا اعلام کرد‌‌.‌‌

به گفته وی براساس گزارش تهیه شده خسارت همان چیزی است که اعلام شد و پیش بینی می‌کنیم از این مقدار بیمه، ۸ میلیارد تومان را به عنوان خسارت پرداخت کند‌‌.‌‌

حمزه شکیب نیز با تایید گفته‌های سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه شورا به دنبال یافتن مقصر نیست و فقط به دنبال این بود که این اتفاق درس لازم گرفته شود افزود‌‌: من تمایلی برای ورود بحث‌های سیاسی ندارم و براساس مباحث علمی گزارشی را تهیه کردم ناگفته نماند توسط کمیته سه نفره توسط دولت که من نیز در آن حضور دارم به زودی گزارشی اعلام می‌شود که نظرمن همان چیزی است که در جلسه امروز به شهردار تهران اعلام کردم‌‌.‌‌

وی با بیان اینکه سازمان‌های متولی در مدیریت بحران در زمان وقوع حادثه اقدامات لازم را انجام دادند تاکید کرد‌‌: استانداری تهران عضو ستاد مدیریت بحران نیست‌.‌

شکیب در پایان در مورد عملکرد سایر سازمان ها در فاز پیشگیری حوادثی از قبیل مترو گفت‌: ‌با دیواره کانال نمی توان شهرداری تهران را به عملکرد آن رازیر سوال برد چرا که وزارت نیرو نیز در بخش رعایت حریم نظارت کافی را نداشته است و حتی نسبت به اخطارها نیز بی تفاوت بوده است و هرکدام از سازمان ها به سهم خود مقصرند‌.‌

Print Friendly, PDF & Email
امکان درج نظر مسدود شده است. از صفحۀ تماس با ما استفاده نمایید.
پربازدیدترین ها
اخبار شهرداریها
لمون پرس